Page 40 - informatyka 8
P. 40
Wiecej na temat
W Pythonie istnieje moduł turtle [czytaj tertl], który umożliwia tworzenie grafiki. W tłumaczeniu na język polski turtle
oznacza żółwia, dlatego mówimy, że moduł wykorzystuje tak zwaną grafikę żółwia do rysowania np. figur geome-
trycznych.
Grafika żółwia poprzednio związana była z językiem LOGO, który powstał ponad 50 lat temu i służył do nauki pro-
gramowania. Została przystosowana przez Pythona do tworzenia programów wykonujących grafikę.
Moduł turtle udostępnia podstawowe operacje grafiki żółwia. Zaimportowanie modułu jest możliwe po zastoso-
waniu polecenia from turtle import *.
Rysowanie kwadratu
Sposób 1. Sposób 2.
W oknie Python Shell należy wybrać kolejno opcje Można znacznie uprościć kod programu dzięki zastoso-
File/New File i napisać program według wzoru. waniu pętli for in oraz funkcji range.
W każdym cyklu pętli (czyli 4 razy) program wykonuje
ruch żółwiem 100 pikseli do przodu i obrót 90 stopni
w lewo. Można również stosować skróty poleceń wpro-
wadzające żółwia w ruch.
Polecenia Skróty poleceń
forward (naprzód) fd
Uwaga! back (w tył) bk
Instrukcja forward [czytaj forłord] wykonuje ruch żół-
wiem naprzód o podaną odległość w pikselach (100). left (w lewo) lt
Instrukcja left powoduje obrót żółwia w lewo o podany
kąt (90 stopni). right (w prawo) rt
Po uruchomieniu programu można obserwować, jak w oknie Python Turtle Graphics żółw rysuje kwadrat.
4. Przeanalizuj kod programu sterujący żółwiem, który
narysuje wielokąt o podanej przez użytkownika liczbie
boków. Zdefiniowano w nim instrukcję wielokąt, dla
której pętla for in wykonywana jest określoną liczbę
razy. Wprowadź podany program w Pythonie, zapisz
go pod nazwą Wielokąt. Po uruchomieniu programu
w oknie Python Shell określaj liczbę boków wielokąta,
wpisując różne wartości liczbowe, np.
>>> wielokat (5)
>>> wielokat (8)
W internecie można znaleźć więcej poleceń żółwia (m.in. pl.python.org/docs/lib/module-turtle.html, docs.python.
org/3.8/library/turtle.html#module-turtle).
38