Page 64 - informatyka 8
P. 64

3.1     Szkolne wspomnienia – projekt animacji w GIMP




        Podejmij temat                  O O  Powiedz, jak rozumiesz podaną wypowiedź.
        Obrazy, zdjęcia, animacje, muzyka zatrzymują ulotny fragment rzeczywistości
        lub wyimaginowanego świata, nadając im niepowtarzalny charakter.




        Ruchomy GIF – krótka,           Grafikę można zapisywać nie tylko w postaci statycznej jako nieruchomy obraz,
        kilkusekundowa animacja         ale również w postaci dynamicznej jako animację sprawiającą wrażenie ruchu.
        wyświetlana jako seria obrazków   Aby obrazy nabrały dynamicznego charakteru, można je zapisywać w formacie
        (kolejnych klatek filmowych), które   plików GIF (jako ruchomy GIF). Edytor obrazów GIMP wyposażony jest w na-
        tworzą iluzję ruchu.
                                        rzędzia, które umożliwiają tworzenie ruchomych obrazów. Tego typu animacje
        Animacja poklatkowa             są połączeniem kolejno wyświetlanych obrazów (animacja poklatkowa). Nie
        tworzona jest ze zdjęć lub
        obrazów (co najmniej dwóch),    wszystkie przeglądarki plików graficznych umożliwiają odtwarzanie animowanych
        które zestawione klatka po klatce   obrazów. Do tego celu można wykorzystać m.in. przeglądarkę IrfanView.
        składają się na film.
                                        1.   Wykonaj w edytorze obrazów GIMP animację obrazu i animację napisu prze-
                                             znaczone na slajd tytułowy prezentacji multimedialnej na temat wspomnień ze
                                             szkoły podstawowej. Zapisz prezentację i sprawdź efekt ruchu.




        Krok po kroku

        Aby wykonać animację obrazu:                   1

                                                                                             2
        O O  w oknie edytora obrazów
             GIMP wybierz opcje Plik,
             Nowy  1  ,
                                                                                                          3
        O O  w oknie Utworzenie nowego
             obrazu określ wymiary obrazu
             Szerokość 600, Wysokość
             600  2   i zatwierdź przyciskiem
             OK  3  ,
        O O  określ rozmiar narzędzia         4
             Pędzel  4   (np. 5,00  5  ) i narysuj
             różne postacie uczestniczące
             w humorystycznej scence  6  ,                                               6
        O O  zapisz plik pod nazwą
             Animacja obrazu,


                                                           5


                                       62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69