Page 60 - informatyka 8
P. 60
Etyka informacji – normy Dzięki powszechnemu dostępowi do informacji oraz masowemu ich przecho-
moralne, które odnoszą się do wywaniu i przetwarzaniu współczesne społeczeństwo można nazwać informacyj-
postępowania z informacjami. nym. W świecie, w którym informacja stała się towarem, ważne stało się korzystanie
z wiarygodnych źródeł, umiejętne selekcjonowanie wiadomości oraz etyczne po-
stępowanie z informacjami.
Więcej na temat
Zasady etyki w zakresie zapewnienia dostępu do informacji zawarte są w Powszechnej deklaracji praw człowieka.
Jej zapisy dotyczą poszanowania godności człowieka, poufności informacji, równości szans, prawa do prywat-
ności, prawa do swobody opinii i jej wyrażania, prawa do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczności oraz
prawa do ochrony dóbr moralnych i materialnych związanych z działalnością naukową, literacką i artystyczną.
Od 2016 r. obowiązuje rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych, RODO (ang. General Data Protection
Regulation, GDPR), zawierające przepisy o ochronie danych osobowych.
7. Pracując w parach, zapoznaj-
cie się ze schematem Ety-
ki pracy z informacjami. Na
podstawie posiadanej wiedzy
oraz informacji wyszukanych
w internecie, zastanówcie się,
jakie zapisy można do niego
dołączyć. Przygotujcie w edy-
torze tekstu grafikę SmartArt
według wzoru i uzupełnijcie ją
własnymi zapisami.
W skrócie
Z otwartych zasobów edukacyjnych można korzystać bez ograniczeń, ponieważ są rozpowszechniane na otwartych
licencjach lub znajdują się w domenie publicznej.
Należy przestrzegać zasad etyki pracy z informacjami.
Czy już umiesz?
1 Obejrzyj polską wersję światowego logo otwartych zasobów edukacyjnych. Wykonaj w edytorze
grafiki własny projekt logo, które mogłoby reprezentować otwarte zasoby edukacyjne.
2 Pracując w parach, przejrzyjcie w internecie następujące otwarte zasoby:
— portal Uwolnij naukę (uwolnijnauke.pl) – I grupa, — Federacja Bibliotek Cyfrowych (fbc.pionier.net.pl) – II grupa,
— Platforma Otwartej Nauki (pon.edu.pl) – III grupa, — Koalicja Otwartej Edukacji (koed.org.pl) – IV grupa.
Omówcie, jakie zasoby zawierają podane portale. Podczas wypowiedzi wykorzystajcie projektor i duży ekran lub
tablicę interaktywną, aby treści były widoczne dla wszystkich w klasie.
58