Page 60 - informatyka 8
P. 60

Etyka informacji – normy          Dzięki powszechnemu dostępowi do informacji oraz masowemu ich przecho-
        moralne, które odnoszą się do   wywaniu i przetwarzaniu współczesne społeczeństwo można nazwać informacyj-
        postępowania z informacjami.    nym. W świecie, w którym informacja stała się towarem, ważne stało się korzystanie
                                        z wiarygodnych źródeł, umiejętne selekcjonowanie wiadomości oraz etyczne po-
                                        stępowanie z informacjami.




        Więcej na temat

        Zasady etyki w zakresie zapewnienia dostępu do informacji zawarte są w Powszechnej deklaracji praw człowieka.
        Jej zapisy dotyczą poszanowania godności człowieka, poufności informacji, równości szans, prawa do prywat-
        ności, prawa do swobody opinii i jej wyrażania, prawa do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczności oraz
        prawa do ochrony dóbr moralnych i materialnych związanych z działalnością naukową, literacką i artystyczną.
        Od 2016 r. obowiązuje rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych, RODO (ang. General Data Protection
        Regulation, GDPR), zawierające przepisy o ochronie danych osobowych.




        7.   Pracując w parach, zapoznaj-
             cie się ze schematem  Ety-
             ki pracy z informacjami. Na
             podstawie posiadanej wiedzy
             oraz informacji wyszukanych
             w internecie, zastanówcie się,
             jakie  zapisy można  do niego
             dołączyć. Przygotujcie w edy-
             torze tekstu grafikę SmartArt
             według wzoru i uzupełnijcie ją
             własnymi zapisami.





        W skrócie

             Z otwartych zasobów edukacyjnych można korzystać bez ograniczeń, ponieważ są rozpowszechniane na otwartych
             licencjach lub znajdują się w domenie publicznej.
             Należy przestrzegać zasad etyki pracy z informacjami.



        Czy już umiesz?

         1   Obejrzyj polską wersję światowego logo otwartych zasobów edukacyjnych. Wykonaj w edytorze
             grafiki własny projekt logo, które mogłoby reprezentować otwarte zasoby edukacyjne.

         2   Pracując w parach, przejrzyjcie w internecie następujące otwarte zasoby:
             —  portal Uwolnij naukę (uwolnijnauke.pl) – I grupa,    —  Federacja Bibliotek Cyfrowych (fbc.pionier.net.pl) – II grupa,
             —  Platforma Otwartej Nauki (pon.edu.pl) – III grupa,   —  Koalicja Otwartej Edukacji (koed.org.pl) – IV grupa.
             Omówcie, jakie zasoby zawierają podane portale. Podczas wypowiedzi wykorzystajcie projektor i duży ekran lub
             tablicę interaktywną, aby treści były widoczne dla wszystkich w klasie.

                                       58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65