Page 56 - 890992_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_cz5
P. 56

Dodawanie do 5 z przekroczeniem progu dziesiątkowego


             1.  W czym są  podobne, a czym się różnią podane pary przykładów?



                9 + 7 =                   8 + 9 =                   7 + 6 =                  6 + 8 =



                7 + 9 =                   9 + 8 =                   6 + 7 =                  8 + 6 =



           •    Oblicz wyniki w każdej parze przykładów. Porównaj je.


           •    Z każdej pary przykładów wybierz ten, który był dla ciebie
             łatwiejszy do obliczenia. Uzasadnij swój wybór.




                                            Dodawanie jest przemienne.




                                                                      7 + 4 = 11

                                                                      4 + 7 = 11

                                              7 + 4 = 4 + 7 = 11
    54

           •    Objaśnij, co to znaczy, że dodawanie jest przemienne.



             2.  Oblicz w pamięci lub na palcach i podaj wyniki.


              6 + 9 = 9 + 6 =                  8 + 9 = 9 + 8 =                    7 + 8 = 8 + 7 =





           3.  Olaf zatemperował 5 kredek i zostało mu jeszcze do
             zatemperowania o 6 kredek więcej, niż zatemperował.


           •    Ile kredek ma jeszcze Olaf do zatemperowania?

           •    Ile razem kredek ma Olaf?



           4.  Oblicz i sprawdź. Licz na liczydełku lub w pamięci.

             Zapisz obliczenia w zeszycie. Objaśnij swój sposób liczenia.



                5 + 6 =                   5 + 7 =                  5 + 8 =                   5 + 9 =
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61