Page 57 - 890730_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz2
P. 57
Iloczyny: 6 · 7, 7 · 7
1. Przeczytaj i zapamiętaj kolejne wielokrotności liczby 7.
7, 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63, 70
• Zasłoń liczby i powiedz je z pamięci.
• Powiedz te liczby z pamięci, zacznij od ostatniej.
• Naucz się na pamięć tego ciągu liczb.
2. Oblicz iloczyny w pamięci. Wymień na głos kolor, na którym zapisany jest
wynik każdego z tych iloczynów.
2 · 7 4 · 7 1 · 7 3 · 7 5 · 7 0 · 7
0 7 14 21 28 35
Jak obliczyć iloczyny: Jeśli dobrze pamiętasz
=
6 · 7 ? iloczyny z zadania 2.,
=
7 · 7 ? to możesz z nich skorzystać.
56 3. Agatka za 6 tygodni ma dziewiąte urodziny.
– Ile dni muszę jeszcze czekać na urodziny?– zapytała Agatka rodziców
i babcię.
– Pomnóż liczbę tygodni przez liczbę dni w tygodniu, to się dowiesz – od-
powiedział tata.
– Ale to jest 6 · 7, nie umiem tego obliczyć– naburmuszyła się Agatka.
– A umiesz obliczyć, ile to jest 3 · 7? – zapytała mama.
– To umiem! – ożywiła się Agatka.
– No to pomyśl, jak skorzystać z tej umiejętności do obliczenia iloczynu
6 · 7.
– Są jeszcze inne ułatwienia obliczania tego iloczynu – powiedziała babcia.
– I przecież znasz iloczyn 7 · 6 – dodała mama.
• Zapisz w zeszycie sposób, w jaki Agatka mogła obliczyć iloczyn 6 · 7.
• Zapisz w zeszycie różne sposoby obliczenia iloczynów 6 · 7, 7 · 7 z wykorzy-
staniem iloczynów z zadania 2.
• O jakiej własności mnożenia przypomniała mama Agatce?