Page 60 - 890730_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz2
P. 60
Odmiana czasowników przez czasy
Czasowniki odmieniają się przez trzy czasy:
teraźniejszy, przeszły i przyszły.
Czasowniki w czasie teraźniejszym oznaczają czyn-
ności, które odbywają się w chwili mówienia o nich
lub się powtarzają. Odpowiadają na pytanie: co robi?
Piszę list do wujka. Rozwiązujesz to zadanie? Ania żuje gumę. Rysujemy
obrazek kredkami. Czy jesteście zadowolone? Chłopcy budują roboty.
1. Ułóż i zapisz w zeszycie zdanie z czasownikiem w czasie teraźniejszym.
Czasowniki w czasie przeszłym oznaczają
czynności, które się odbywały lub już się odbyły.
Odpowiadają na pytanie: co robił?, co zrobił?
Pisałem list do wujka. Rozwiązałaś to zadanie? Ania żuła gumę.
Rysowaliśmy obrazek kredkami. Czy byłyście zadowolone?
Chłopcy zbudowali roboty. 59
2. Ułóż i zapisz w zeszycie zdanie z czasownikiem w czasie przeszłym.
Czasowniki w czasie przyszłym oznaczają czynności,
które będą się odbywać lub się odbędą w przyszłości.
Odpowiadają na pytanie: co będzie robił?, co zrobi?
Napiszę list do wujka. Rozwiążesz to zadanie? Ania będzie żuła gumę.
Narysujemy obrazek kredkami. Czy będziecie zadowolone? Chłopcy
zbudują roboty.
3. Ułóż i zapisz w zeszycie zdanie z czasownikiem w czasie przyszłym.
4. Przeczytaj zdania. Wskaż w nich czasowniki i określ ich czasy.
Michał spóźnił się do szkoły. Wyjaśnia teraz pani powody swojego spóź-
nienia. – Rano byłem z mamą u dentysty, bo w nocy bolał mnie ząb. Den-
tysta zaplombował ząb i już mnie nie boli. Ale jutro znowu pójdę do den-
tysty. Wyleczę dwa inne zęby. Lekarz wyznaczył wizytę na godzinę 17.00,
więc jutro przyjdę do szkoły punktualnie.