Page 52 - 890731_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz3
P. 52

Stopniowanie przysłówków


            1. Przeczytaj przymiotniki i utwórz od nich, według wzoru, przysłówki.

                                            (jaki?) bliski – (jak?) blisko

                           ładny, wesoła, mądre, szybki, kolorowy, ciekawy, wysoki



                                           Przysłówki, które da się utworzyć od przymiotników,

                                           stopniuje się tak jak przymiotniki.





             Stopniowanie regularne przysłówków


                     stopień równy                  stopień wyższy                stopień najwyższy

                          ładnie                         ładniej                        najładniej

           •  Stopniuj według wzoru przysłówki: wesoło, mądrze, szybko, wysoko, słodko.


             Stopniowanie opisowe przysłówków


                                                         stopień                 stopień najwyższy/
     50              stopień równy                   wyższy/niższy                      najniższy

                                                    bardziej gorzko               najbardziej gorzko
                         gorzko
                                                     mniej gorzko                  najmniej gorzko

           •  Stopniuj według wzoru przysłówki: elegancko, interesująco, beztrosko.

             Stopniowanie nieregularne przysłówków


                     stopień równy                  stopień wyższy                stopień najwyższy


                            źle                           gorzej                        najgorzej

           •  Stopniuj według wzoru przysłówki: dobrze, dużo, mało.

             2. Przeczytaj zdania. Odszukaj w nich przysłówki i określ ich stopień.

               Nie wszystkie dzieci napisały dyktando bezbłędnie. Najlepiej napisała
               Karolina – nie zrobiła żadnego błędu. Nieco gorzej poszło Bartkowi –

               zrobił jeden błąd. Teraz dzieci jak najstaranniej poprawiają swoje dyktanda.
               Cierpliwie przepisują poprawione zdania. Najszybciej skończył Michał.

               Ale czy szybko znaczy dobrze?
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57