Page 52 - 890731_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz3
P. 52
Stopniowanie przysłówków
1. Przeczytaj przymiotniki i utwórz od nich, według wzoru, przysłówki.
(jaki?) bliski – (jak?) blisko
ładny, wesoła, mądre, szybki, kolorowy, ciekawy, wysoki
Przysłówki, które da się utworzyć od przymiotników,
stopniuje się tak jak przymiotniki.
Stopniowanie regularne przysłówków
stopień równy stopień wyższy stopień najwyższy
ładnie ładniej najładniej
• Stopniuj według wzoru przysłówki: wesoło, mądrze, szybko, wysoko, słodko.
Stopniowanie opisowe przysłówków
stopień stopień najwyższy/
50 stopień równy wyższy/niższy najniższy
bardziej gorzko najbardziej gorzko
gorzko
mniej gorzko najmniej gorzko
• Stopniuj według wzoru przysłówki: elegancko, interesująco, beztrosko.
Stopniowanie nieregularne przysłówków
stopień równy stopień wyższy stopień najwyższy
źle gorzej najgorzej
• Stopniuj według wzoru przysłówki: dobrze, dużo, mało.
2. Przeczytaj zdania. Odszukaj w nich przysłówki i określ ich stopień.
Nie wszystkie dzieci napisały dyktando bezbłędnie. Najlepiej napisała
Karolina – nie zrobiła żadnego błędu. Nieco gorzej poszło Bartkowi –
zrobił jeden błąd. Teraz dzieci jak najstaranniej poprawiają swoje dyktanda.
Cierpliwie przepisują poprawione zdania. Najszybciej skończył Michał.
Ale czy szybko znaczy dobrze?