Page 80 - 890731_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz3
P. 80

Mierzenie odcinków i porównywanie ich długości


                                        Odcinek to najkrótsza linia łącząca dwa punkty.

                                        Odległość między tymi punktami to długość odcinka.


             1. Porównaj, bez mierzenia, długości odcinków. Skorzystaj z podanych porów-

               nań i dokończ zdania.

                        Odcinki mogą być: jednakowej długości, dłuższe, krótsze.


                                  D

                       B                      F
                                                            Odcinek AB jest ........ od odcinka CD.

                                                            Odcinek CD jest ........ od odcinka EF.
                                                            Odcinki AB i EF są ........ .


                       A                      E

                                  C


            •  Co było ułatwieniem przy porównywaniu długości tych odcinków?

     78
                                           Jak porównać długości odcinków za pomocą cyrkla?
                                           Cyrkiel ma dwa ramiona.
                                           Jedno jest zakończone igłą, a drugie – rysikiem.





              2. Obejrzyj rysunki i dokończ zdania.







                    A                              C                                  E



                                  B                           D                                       F



                Długość odcinka AB.           Odcinek CD jest                    Odcinek EF jest dłuż-
                                              krótszy od odcinka AB,             szy od odcinka AB,

                                              bo ......                          bo ......
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85