Page 90 - 890731_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz3
P. 90

Jak uczyć się skutecznie – słuchanie, mówienie i czytanie


            1. Posłuchaj tekstu czytanego przez nauczyciela i zadaj do niego pytania, które

             rozpoczynają się wyrazami:


                                  Co… Gdzie… Kto… Jak… Kiedy… Dlaczego…


             Zegarowe wskazówki Grzegorz Kasdepke

















             Pewna dziewczynka dostała w prezencie śliczny, kolorowy zegarek.
             Ledwo zdążyła założyć go na rękę, już wskazówki zegarka pokłóciły się o to,

           która z nich najbardziej przypadnie dziewczynce do gustu.
             – Na mnie naprawdę możesz polegać – zapewniła wskazówka godzinowa.
           – Nie jestem w gorącej wodzie kąpana , czego niestety nie można powiedzieć
                                                            1
     88
           o moich koleżankach. Zanim zrobię choć jeden krok, dobrze się namyślę. Być
           może jestem rzeczywiście trochę otyła, ale to tylko dlatego, że mam za mało

           ruchu – ruszam się średnio raz na godzinę…
             – Za to ja – wpadła jej w słowo wskazówka minutowa – jestem w sam raz:
           ani za gruba, ani za chuda. Śmiem twierdzić, że moja godzinowa koleżanka

           jest nieco ociężała, a wskazówka sekundowa zachowuje się jak niepoważny
           podlotek…  Czy musisz tak biegać? – zwróciła się, rozdrażniona, do przebie-
                        2
           gającej obok wskazówki sekundowej.




                Aby uczyć się skutecznie, musisz się nauczyć – uważnie

                słuchać, zadawać pytania, poprawnie formułować swoje
                wypowiedzi ustne i pisemne oraz czytać ze zrozumie-

                niem. Te umiejętności można – i trzeba – ćwiczyć!



                1  W gorącej wodzie kąpany – ktoś jest bardzo niecierpliwy.
               2  Podlotek – dorastająca dziewczyna.
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95