Page 90 - 890731_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz3
P. 90
Jak uczyć się skutecznie – słuchanie, mówienie i czytanie
1. Posłuchaj tekstu czytanego przez nauczyciela i zadaj do niego pytania, które
rozpoczynają się wyrazami:
Co… Gdzie… Kto… Jak… Kiedy… Dlaczego…
Zegarowe wskazówki Grzegorz Kasdepke
Pewna dziewczynka dostała w prezencie śliczny, kolorowy zegarek.
Ledwo zdążyła założyć go na rękę, już wskazówki zegarka pokłóciły się o to,
która z nich najbardziej przypadnie dziewczynce do gustu.
– Na mnie naprawdę możesz polegać – zapewniła wskazówka godzinowa.
– Nie jestem w gorącej wodzie kąpana , czego niestety nie można powiedzieć
1
88
o moich koleżankach. Zanim zrobię choć jeden krok, dobrze się namyślę. Być
może jestem rzeczywiście trochę otyła, ale to tylko dlatego, że mam za mało
ruchu – ruszam się średnio raz na godzinę…
– Za to ja – wpadła jej w słowo wskazówka minutowa – jestem w sam raz:
ani za gruba, ani za chuda. Śmiem twierdzić, że moja godzinowa koleżanka
jest nieco ociężała, a wskazówka sekundowa zachowuje się jak niepoważny
podlotek… Czy musisz tak biegać? – zwróciła się, rozdrażniona, do przebie-
2
gającej obok wskazówki sekundowej.
Aby uczyć się skutecznie, musisz się nauczyć – uważnie
słuchać, zadawać pytania, poprawnie formułować swoje
wypowiedzi ustne i pisemne oraz czytać ze zrozumie-
niem. Te umiejętności można – i trzeba – ćwiczyć!
1 W gorącej wodzie kąpany – ktoś jest bardzo niecierpliwy.
2 Podlotek – dorastająca dziewczyna.