Page 66 - 890732_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz4
P. 66

Rozwijanie zdań



                                          Zdania mogą być:

                                          – pojedyncze nierozwinięte (proste) – składające się
                                          z czasownika, np.: Czekajcie!, lub czasownika i rze-

                                          czownika, np.: Ania śpiewa.
                                          – pojedyncze rozwinięte – zawierające też inne części
                                          mowy, np.: Mała Ania pięknie śpiewa.




             Kto? Co? Gdzie? Grażyna Lech


             Biegnie.
             Ten jeden wyraz to proste zdanie,

             lecz tajemnicze niesłychanie.
             Bo biegnie – co lub kto?

             I dokąd biegnie ten, ta lub to?
             – By odpowiedzieć na te pytania,
             rozwinę zdanie– rzekła Hania:


     64
             Gąsiątko biegnie.

             – Już wiemy, wiemy! My zdanie dalej rozwiniemy!
             I Asia, Pola, Jurek i Mania napisali takie zdania.
             Żółte gąsiątko biegnie.

             Żółte gąsiątko szybko biegnie.
             Żółte gąsiątko szybko biegnie nad rzekę.

             Żółte gąsiątko szybko biegnie przez łąkę nad rzekę.
             – Świetnie nam wyszło! – razem krzyknęli,
             gdy efekt swojej pracy ujrzeli.




                      1. Co robiły dzieci?
                     2. Czym się różni słowo od wyrazu?

                     3. Z jakich części mowy składa się zdanie proste?
                     4. Na czym polega rozwijanie zdania?

                     5. Które zdanie zawiera najwięcej informacji?
                     6. Rozwiń w zeszycie zdanie proste: Owce skubią.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71