Page 66 - 890732_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz4
P. 66
Rozwijanie zdań
Zdania mogą być:
– pojedyncze nierozwinięte (proste) – składające się
z czasownika, np.: Czekajcie!, lub czasownika i rze-
czownika, np.: Ania śpiewa.
– pojedyncze rozwinięte – zawierające też inne części
mowy, np.: Mała Ania pięknie śpiewa.
Kto? Co? Gdzie? Grażyna Lech
Biegnie.
Ten jeden wyraz to proste zdanie,
lecz tajemnicze niesłychanie.
Bo biegnie – co lub kto?
I dokąd biegnie ten, ta lub to?
– By odpowiedzieć na te pytania,
rozwinę zdanie– rzekła Hania:
64
Gąsiątko biegnie.
– Już wiemy, wiemy! My zdanie dalej rozwiniemy!
I Asia, Pola, Jurek i Mania napisali takie zdania.
Żółte gąsiątko biegnie.
Żółte gąsiątko szybko biegnie.
Żółte gąsiątko szybko biegnie nad rzekę.
Żółte gąsiątko szybko biegnie przez łąkę nad rzekę.
– Świetnie nam wyszło! – razem krzyknęli,
gdy efekt swojej pracy ujrzeli.
1. Co robiły dzieci?
2. Czym się różni słowo od wyrazu?
3. Z jakich części mowy składa się zdanie proste?
4. Na czym polega rozwijanie zdania?
5. Które zdanie zawiera najwięcej informacji?
6. Rozwiń w zeszycie zdanie proste: Owce skubią.