Page 108 - mat kl 4 cz.1
P. 108
b)
Krok 1. Pytamy, ile razy 2 1 9 : 3 Krok 4. Zajmujemy się 7
w liczbie 2 mieści się 3. kolejną cyfrą dzielnej. 2 1 9 : 3
Odpowiedź: nie mieści się W tym przykładzie jest to − 2 1
= = 9
ani razu. cyfra 9.
7 3
Krok 2. Pytamy zatem, 7 Krok 5. Pytamy, ile razy 2 1 9 : 3
ile razy w liczbie 21 2 1 9 : 3 w liczbie 9 mieści się 3. − 2 1
mieści się 3. Odpowiedź: 3 razy. = = 9
Odpowiedź: 7 razy. Cyfrę 3 zapisujemy nad 9.
Cyfrę 7 zapisujemy nad 1.
Krok 6. Sprawdzamy, 3 · 3 = 9
7 3
że 3 · 3 = 9. Zatem liczba 9 2 1 9 : 3
Krok 3. Sprawdzamy, 7 · 3 = 21 dzieli się przez 3 bez reszty. − 2 1
że 7 · 3 = 21. Zatem 7 = = 9
2 1 9 : 3
liczba 21 dzieli się przez 3 − 2 1 − 9
=
bez reszty. = = Dzielenie zakończone!
Aby sprawdzić, czy wyniki działań są poprawne, należy obliczyć iloczyny: a) 14 · 7, b) 73 · 3.
A ja potrafię w ten sposób
podzielić 22 800 przez 600! Ja też. Wystarczy pominąć tyle samo
końcowych zer w dzielnej i dzielniku,
a potem podzielić pisemnie 228 przez 6.
1. Oblicz sposobem pisemnym. W punktach f ) – j) sprawdź za pomocą mnożenia pisemnego
poprawność otrzymanych wyników.
a) 3456 : 3 b) 675 : 5 c) 856 : 4 d) 322 : 7 e) 756 : 6
f ) 306 : 9 g) 536 : 8 h) 1404 : 6 i ) 2860 : 4 j ) 8735 : 5
106