Page 111 - mat kl 4 cz.1
P. 111

3.5        Działania na liczbach naturalnych






          Podejmij temat


          Jedną z głównych zalet systemu dziesiątkowego jest łatwość wykonywania działań pisemnych na liczbach w nim
          zapisanych. To właśnie zadecydowało o jego przyjęciu na całym świecie. Wyobraźmy sobie, jakie problemy mieli
          nasi przodkowie posługujący się systemem rzymskim. Pomnożenie liczby CCCXLVII przez liczbę DCLXV (które
          w systemie dziesiątkowym nie stanowi problemu) to bardzo trudne zadanie.

          Jak ciężko było liczyć w czasach cyfr rzymskich, możemy się przekonać z opowieści o francuskim kupcu z epoki
          średniowiecza, który zastanawiał się, gdzie wysłać swojego syna do szkoły. Powiedziano mu, że jeśli jego synowi
          wystarczy nauka dodawania i odejmowania, może uczyć się na dowolnym uniwersytecie w Niemczech lub we
          Francji, jeśli jednak ma poznać także mnożenie i dzielenie, powinien udać się aż do Włoch.


























                   Wykonaj mnożenie, o którym myśli chłopiec. Wynik zapisz w systemie rzymskim.






          Kolejność, w jakiej należy wykonywać działania, poznaliśmy podczas wykonywania działań pamięcio-
          wych (temat 1.13). Tylko prawidłowa kolejność pozwoli otrzymać poprawny wynik.




          1.  Oblicz. Pamiętaj o właściwej kolejności wykonywania działań.
              a)  1525 + 964 − 235          b)  9585 − 964 + 3209        c)  8585 − (3964 + 295)
              d)  3329 + 164 · 28           e)  28 · 45 − 1395 : 9       f   )  546 · 12 − 123 · 24
              g)  8985 − 5325 : 25 + 876    h)  380 − (726 − 15 · 31)    i)  (1003 − 223) · 3200 : 20 3





                                                                                 109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116