Page 111 - mat kl 4 cz.1
P. 111
3.5 Działania na liczbach naturalnych
Podejmij temat
Jedną z głównych zalet systemu dziesiątkowego jest łatwość wykonywania działań pisemnych na liczbach w nim
zapisanych. To właśnie zadecydowało o jego przyjęciu na całym świecie. Wyobraźmy sobie, jakie problemy mieli
nasi przodkowie posługujący się systemem rzymskim. Pomnożenie liczby CCCXLVII przez liczbę DCLXV (które
w systemie dziesiątkowym nie stanowi problemu) to bardzo trudne zadanie.
Jak ciężko było liczyć w czasach cyfr rzymskich, możemy się przekonać z opowieści o francuskim kupcu z epoki
średniowiecza, który zastanawiał się, gdzie wysłać swojego syna do szkoły. Powiedziano mu, że jeśli jego synowi
wystarczy nauka dodawania i odejmowania, może uczyć się na dowolnym uniwersytecie w Niemczech lub we
Francji, jeśli jednak ma poznać także mnożenie i dzielenie, powinien udać się aż do Włoch.
Wykonaj mnożenie, o którym myśli chłopiec. Wynik zapisz w systemie rzymskim.
Kolejność, w jakiej należy wykonywać działania, poznaliśmy podczas wykonywania działań pamięcio-
wych (temat 1.13). Tylko prawidłowa kolejność pozwoli otrzymać poprawny wynik.
1. Oblicz. Pamiętaj o właściwej kolejności wykonywania działań.
a) 1525 + 964 − 235 b) 9585 − 964 + 3209 c) 8585 − (3964 + 295)
d) 3329 + 164 · 28 e) 28 · 45 − 1395 : 9 f ) 546 · 12 − 123 · 24
g) 8985 − 5325 : 25 + 876 h) 380 − (726 − 15 · 31) i) (1003 − 223) · 3200 : 20 3
109