Page 59 - mat kl 4 cz.2
P. 59
Podobnie jak w liczbie naturalnej każda pozycja cyfry ma swoją nazwę, tak i w ułamku dziesiętnym
nazwę ma każda pozycja cyfry po przecinku. Nazwy te wynikają z zapisu ułamka w postaci sumy:
234 200 30 4 2 3 4
1000 = 1000 + 1000 + 1000 = 10 + 100 + 1000 .
To samo możemy zapisać w postaci dziesiętnej:
0,234 = 0,200 + 0,030 + 0,004 = 0,2 + 0,03 + 0,004.
Z obu powyższych zapisów wynika, że:
2
2 oznacza części dziesiąte (bo ),
10
3
3 oznacza części setne (bo ),
100
4
4 oznacza części tysięczne (bo ).
1000
Podsumujmy:
0,234
części części części
dziesiąte setne tysięczne
Aby odczytać ułamek w postaci dziesiętnej, należy wyobrazić sobie jego zapis w postaci ułamka zwy-
kłego, a przede wszystkim liczbę zer w mianowniku.
Przykład 2
Odczytajmy podaną liczbę.
a) 0,092 b) 3,15
• Nie ma całości – czytamy: zero całych • Przed przecinkiem zapisane są 3 całości
i…; – czytamy: trzy i…;
• po przecinku są trzy cyfry, czyli • po przecinku są dwie cyfry, czyli
w zapisie w postaci ułamka zwykłego w zapisie w postaci ułamka zwykłego
w mianowniku są trzy zera; w mianowniku są dwa zera;
• jedynka i trzy zera w mianowniku to • jedynka i dwa zera w mianowniku to
1000 (tysiąc); 100 (sto);
• czytamy: ... i 92 tysięczne. • czytamy: ... i 15 setnych.
0,092 odczytujemy zatem: zero całych 3,15 odczytujemy: trzy i piętnaście setnych.
i dziewięćdziesiąt dwie tysięczne (przy odczy-
tywaniu często pomijamy słowo „całych”).
57