Page 59 - mat kl 4 cz.2
P. 59

Podobnie jak w liczbie naturalnej każda pozycja cyfry ma swoją nazwę, tak i w ułamku dziesiętnym
          nazwę ma każda pozycja cyfry po przecinku. Nazwy te wynikają z zapisu ułamka w postaci sumy:

                                        234     200     30      4      2     3      4
                                       1000  =  1000  +  1000  +  1000  =  10  +  100  +  1000 .

          To samo możemy zapisać w postaci dziesiętnej:

                                     0,234 = 0,200 + 0,030 + 0,004 = 0,2 + 0,03 + 0,004.
          Z obu powyższych zapisów wynika, że:

                                         2
          2 oznacza części dziesiąte (bo   ),
                                         10
                                      3
          3 oznacza części setne (bo     ),
                                     100
                                           4
          4 oznacza części tysięczne (bo      ).
                                         1000
          Podsumujmy:
                                                             0,234

                                                 części      części    części
                                                dziesiąte    setne tysięczne

          Aby odczytać ułamek w postaci dziesiętnej, należy wyobrazić sobie jego zapis w postaci ułamka zwy-
          kłego, a przede wszystkim liczbę zer w mianowniku.






            Przykład 2

            Odczytajmy podaną liczbę.

            a)  0,092                                               b)  3,15


               •   Nie ma całości – czytamy: zero całych               •   Przed przecinkiem zapisane są 3 całości
                  i…;                                                    – czytamy: trzy i…;
               •   po  przecinku  są  trzy  cyfry,  czyli              •   po  przecinku  są  dwie  cyfry,  czyli
                  w zapisie w postaci ułamka zwykłego                    w zapisie w postaci ułamka zwykłego
                  w mianowniku są trzy zera;                             w mianowniku są dwa zera;
               •   jedynka i trzy zera w mianowniku to                 •   jedynka i dwa zera w mianowniku to
                  1000 (tysiąc);                                         100 (sto);
               •  czytamy: ... i 92 tysięczne.                         •  czytamy: ... i 15 setnych.
            0,092  odczytujemy  zatem:  zero  całych                3,15 odczytujemy: trzy i piętnaście setnych.
            i dziewięćdziesiąt dwie tysięczne (przy odczy-
            tywaniu często pomijamy słowo „całych”).




                                                                                  57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64