Page 60 - mat kl 4 cz.2
P. 60

2.  Odczytaj podaną liczbę.

            a)  0,8               b)  0,43              c)  8,4               d)  0,149
            e)  6,07              f   )  1,002          g)  0,075             h)  9,19


               Jeżeli ułamek w postaci dziesiętnej zamieniamy na ułamek zwykły, to skracamy go, o ile jest to
               możliwe.





       Ciekawe!                               Przykład 3
       Ułamki dziesiętne znane były
       w Chinach już w III wieku.             Zamieńmy podaną liczbę na ułamek zwykły lub liczbę mieszaną.
       W  Europie pojawiły się dopiero        a)  0,2                      b)  4,05
       w XVI stuleciu – wprowadził je fla-
       mandzki matematyk Simon Stevin                   2                2                               2    1
       (Region  Flamandzki  to  część  dzi-   a)  0,2 to  10 , a ponieważ  10  możemy skrócić, więc: 0,2 =  10  =  .
                                                                                                              5
       siejszej Belgii).                                   5       1
                                              b)  4,05 = 4     = 4
                                                          100     20





                                            3.  Zamień podaną liczbę na ułamek zwykły lub liczbę mieszaną.
                                                 Pamiętaj o skróceniu ułamków.
                                                 a)  0,5       b)  0,25       c)  0,75      d)  0,045

                   1                             e)  3,12      f   )  7,04    g)  4,006     h)  12,015
       Połowa to   = 0,5.
                   2
                  1
       Ćwierć to   = 0,25.
                  4                         W ćwiczeniu 3, w przykładach a), b) i c), wystąpiły najczęściej spoty-
                       3
       Trzy ćwierci to   = 0,75.            kane ułamki. Warto je zapamiętać.
                       4





       Zadania

         1     Jaką część kwadratu zamalowano kolorem żółtym, jaką część –
               kolorem różowym, a jaką – niebieskim? Odpowiedzi zapisz
               za pomocą ułamków dziesiętnych.













                                        58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65