Page 60 - mat kl 4 cz.2
P. 60
2. Odczytaj podaną liczbę.
a) 0,8 b) 0,43 c) 8,4 d) 0,149
e) 6,07 f ) 1,002 g) 0,075 h) 9,19
Jeżeli ułamek w postaci dziesiętnej zamieniamy na ułamek zwykły, to skracamy go, o ile jest to
możliwe.
Ciekawe! Przykład 3
Ułamki dziesiętne znane były
w Chinach już w III wieku. Zamieńmy podaną liczbę na ułamek zwykły lub liczbę mieszaną.
W Europie pojawiły się dopiero a) 0,2 b) 4,05
w XVI stuleciu – wprowadził je fla-
mandzki matematyk Simon Stevin 2 2 2 1
(Region Flamandzki to część dzi- a) 0,2 to 10 , a ponieważ 10 możemy skrócić, więc: 0,2 = 10 = .
5
siejszej Belgii). 5 1
b) 4,05 = 4 = 4
100 20
3. Zamień podaną liczbę na ułamek zwykły lub liczbę mieszaną.
Pamiętaj o skróceniu ułamków.
a) 0,5 b) 0,25 c) 0,75 d) 0,045
1 e) 3,12 f ) 7,04 g) 4,006 h) 12,015
Połowa to = 0,5.
2
1
Ćwierć to = 0,25.
4 W ćwiczeniu 3, w przykładach a), b) i c), wystąpiły najczęściej spoty-
3
Trzy ćwierci to = 0,75. kane ułamki. Warto je zapamiętać.
4
Zadania
1 Jaką część kwadratu zamalowano kolorem żółtym, jaką część –
kolorem różowym, a jaką – niebieskim? Odpowiedzi zapisz
za pomocą ułamków dziesiętnych.
58