Page 94 - mat kl 4 cz.2
P. 94

Długości dwóch różnych odcinków możemy porównywać, nawet jeśli nie możemy zmierzyć tych długości,
       bo np. nie mamy linijki. Posłuży nam do tego cyrkiel.







          Przykład 1


          Sprawdźmy bez użycia linijki,                                      B                            D
          który odcinek jest dłuższy:                       A                      C
          AB czy CD?





          Porównajmy długości tych odcinków za
          pomocą cyrkla. Wykonujemy to w spo-
          sób przedstawiony na rysunku obok.











          Dłuższym odcinkiem jest odcinek CD.                               B                            D
                                                           A                      C








       3.  Który odcinek jest dłuższy: AB czy CD? Porównaj ich długości za pomocą cyrkla.

            a  )                                                       b  )        B


                                         B
               A                                           D


                                   C                                                                          D

                                                                          A          C






       Długość odcinka zapisujemy za pomocą dwóch kresek w taki sposób:
       |AB| – długość odcinka A B,
       |LM| – długość odcinka L M.

                                        92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99