Page 27 - mat kl 5 cz.1
P. 27
Przykład 3
Obliczmy iloczyn.
a) 526 ∙ 42 b) 835 ∙ 247
a) Jeżeli mnożymy jakąś liczbę sposobem pisemnym przez liczbę dwucyfrową, to czynności
opisane w przykładzie 2 wykonujemy dwukrotnie.
5 2 6 Liczbę 526 mnożymy przez 2 jedności.
∙ 4 2 Wynik zaczynamy zapisywać w rzędzie jedności.
1 0 5 2
+ 2 1 0 4 Liczbę 526 mnożymy przez 4 dziesiątki.
2 2 0 9 2 Wynik zaczynamy zapisywać w rzędzie dziesiątek.
Oba wyniki cząstkowe dodajemy.
b) Przy mnożeniu przez liczby trzycyfrowe (i większe) postępujemy podobnie jak w punkcie a).
8 3 5 Liczbę 835 mnożymy przez 7 jedności.
∙ 2 4 7 Wynik zaczynamy zapisywać w rzędzie jedności.
5 8 4 5
3 3 4 0 Liczbę 835 mnożymy przez 4 dziesiątki.
+ 1 6 7 0 Wynik zaczynamy zapisywać w rzędzie dziesiątek.
2 0 6 2 4 5
Liczbę 835 mnożymy przez 2 setki.
Wynik zaczynamy zapisywać w rzędzie setek.
Dodajemy trzy wyniki cząstkowe.
3. Michał (w czerwonej czapce) i Jacek (w niebieskiej czapce) rozwiązują na tablicy to samo zadanie.
Każdy z nich wybrał inny sposób. Czyje rozwiązanie podoba ci się bardziej i dlaczego? Zapytaj
nauczyciela, czy podziela twoje zdanie. Zapisz w zeszycie działanie wybranym sposobem
– Michała lub Jacka – i dokończ obliczenia.
a) b )
49 358 333 728
•358 • 49 • 728 • 333
392 3222 2664 2184
245 +1432 666 2184
+147 +2331 +2184
25