Page 75 - mat kl 5 cz.1
P. 75
2.2 Ułamek jako iloraz
Podejmij temat Czwórka rodzeństwa, Ania, Marek, Janek i Ewa, mieli wielką
ochotę na coś słodkiego.
Znaleźli w domowych zapasach 3 tabliczki czekolady.
Zaproponuj, w jaki sposób mogą po-
dzielić czekoladę między siebie spra-
wiedliwie, czyli tak, aby każdy otrzymał
tyle samo.
Taki podział, jak w sytuacji opisanej powyżej, można przeprowadzić w następujący sposób.
Dzieci dzielą każdą czekoladę
na 4 równe części.
Ania Marek Ania Marek Ania Marek
1
Każde dziecko dostaje każdej
4
tabliczki.
Janek Ewa Janek Ewa Janek Ewa
Ania Marek Janek Ewa
Każde dziecko otrzymuje zatem
3
po tabliczki.
4
3
Jeśli podzielimy liczbę czekolad przez liczbę dzieci, otrzymamy równość: 3 : 4 = .
4
Iloraz można zapisać w postaci ułamka. Licznik zastępuje wówczas dzielną, mianownik – dzielnik,
5 1
a kreska ułamkowa – znak dzielenia, np. 5 : 8 = , 1 : 4 = .
8 4
4
2
Można też postąpić odwrotnie, czyli ułamek zapisać w postaci ilorazu, np. = 4 : 9, = 2 : 5.
9 5
73