Page 80 - mat kl 5 cz.1
P. 80
Przykład 2
Skróćmy ułamek 18 .
24
18 = ? Szukamy liczby, przez którą można podzielić licznik i mianownik ułamka.
24 ? Wspólnymi dzielnikami liczb 18 i 24 są: 1, 2, 3, 4, 6.
18 : 6 = 3 Dzielimy licznik i mianownik przez NWD(18, 24), czyli przez 6.
24 : 6 4 18 3
Po skróceniu ułamka 24 otrzymaliśmy ułamek , czyli ułamek, którego nie
4
można już skrócić.
Jeżeli skrócimy ułamek przez największy wspólny dzielnik
licznika i mianownika, to otrzymamy ułamek nieskracalny.
Ułamek nieskracalny to taki,
którego nie można skrócić.
Skracanie ułamków można też wykonywać etapami.
Przykład 3
Skróćmy ułamek 18 tak, aby otrzymać ułamek nieskracalny.
24
18 = ? Szukamy liczby, przez którą podzielimy licznik i mianownik ułamka.
24 ? Jedną z takich liczb jest 2.
18
18 : 2 = 9 Dzielimy licznik i mianownik ułamka przez 2 (przeważnie robimy to w pamięci).
24
24 : 2 12 Czy otrzymany ułamek 9 jest nieskracalny?
12
Nie, ponieważ zarówno licznik, jak i mianownik są podzielne przez 3.
18 = 9 : 3 = 3 Dzielimy licznik i mianownik przez 3.
24 12 4
: 3 Czy otrzymany ułamek jest nieskracalny?
3
Tak. Ułamka nie można już skrócić.
4
W tym przykładzie ułamek 18 skracany był przez wspólne dzielniki licznika i mianownika,
24
ale nie przez ich największy wspólny dzielnik.
78