Page 76 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 76

5.1       Pole figury






       Podejmij temat                       Podłogi w pokojach dwóch braci, Maćka i Romka, mają taki kształt, jak na rysun­
                                            kach poniżej.




                                                      4 m
       Pokój Romka jest dłuższy.
       Czy wobec tego jest większy?                                                           5 m

       Pokój Romka jest węższy.
       Czy wobec tego jest mniejszy?                               4 m
                                                                                                              3 m
       Pokój Romka ma długość więk­
       szą o 1 m od pokoju Maćka. Sze­
       rokość tego pokoju jest mniejsza
       niż szerokość pokoju Maćka  –             pokój Maćka                             pokój Romka
       również o 1 m. Czy oba pokoje
       są zatem tej samej wielkości?






                                            Aby odpowiedzieć na pytania zadane w Podejmij temat, możemy wy-
                                            obrazić sobie, że oba pokoje wyłożono kwadratowymi kawałkami
                                            wykładziny o wymiarach 1 m  1 m. Ile takich kwadratów należałoby
                                            ułożyć w pokoju Maćka, a ile w pokoju Romka?
                                            Możemy wykonać rysunki:


                                                      4 m
                                                                                              5 m

                                                                                                   


                                                                    4 m
                                                                                                              3 m



       Mówimy, że podłoga w pokoju
       Maćka ma większą powierzch­               pokój Maćka                             pokój Romka
       nię lub że prostokąt, którym jest
       podłoga, ma większe pole.            Jak widać, w pokoju Maćka należałoby ułożyć 16 kawałków wykła-
       Obliczenie pola pozwala nam          dziny (kwadratów), a w pokoju Romka – 15. Większy jest zatem po-
       określić wielkość figury.            kój Maćka.

                                         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81