Page 76 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 76
5.1 Pole figury
Podejmij temat Podłogi w pokojach dwóch braci, Maćka i Romka, mają taki kształt, jak na rysun
kach poniżej.
4 m
Pokój Romka jest dłuższy.
Czy wobec tego jest większy? 5 m
Pokój Romka jest węższy.
Czy wobec tego jest mniejszy? 4 m
3 m
Pokój Romka ma długość więk
szą o 1 m od pokoju Maćka. Sze
rokość tego pokoju jest mniejsza
niż szerokość pokoju Maćka – pokój Maćka pokój Romka
również o 1 m. Czy oba pokoje
są zatem tej samej wielkości?
Aby odpowiedzieć na pytania zadane w Podejmij temat, możemy wy-
obrazić sobie, że oba pokoje wyłożono kwadratowymi kawałkami
wykładziny o wymiarach 1 m 1 m. Ile takich kwadratów należałoby
ułożyć w pokoju Maćka, a ile w pokoju Romka?
Możemy wykonać rysunki:
4 m
5 m
4 m
3 m
Mówimy, że podłoga w pokoju
Maćka ma większą powierzch pokój Maćka pokój Romka
nię lub że prostokąt, którym jest
podłoga, ma większe pole. Jak widać, w pokoju Maćka należałoby ułożyć 16 kawałków wykła-
Obliczenie pola pozwala nam dziny (kwadratów), a w pokoju Romka – 15. Większy jest zatem po-
określić wielkość figury. kój Maćka.
74