Page 79 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 79
5.2 Jednostki pola
Podejmij temat
4 m
Ewo, w moim pokoju A w moim aż 9! 3 m
można byłoby ułożyć Aniu, mój pokój
na podłodze 4 m jest o wiele 3 m
4 kwadratowe panele. większy!
Czy Ewa ma rację? Czy jej pokój jest
rzeczywiście większy od pokoju Ani?
Aby porównać powierzchnię podłogi w pokojach dziewczynek rozmawiających w Podejmij temat, nale-
żałoby podłogę w obu pokojach podzielić na identyczne elementy, czyli np. na kwadraty o wymiarach
1 m 1 m. W pokoju Ewy mieści się 9 takich kwadratów. U Ani na podłodze zmieściłoby się ich 16.
Większy jest zatem pokój Ani.
Jeżeli chcemy podać pole mniejszej figury, możemy posłużyć się kwadratami o wymiarach 1 dm 1 dm,
a w przypadku jeszcze mniejszych figur – użyć kwadratów o wymiarach 1 cm 1 cm, albo 1 mm 1 mm.
Pola kwadratów o bokach długości: 1 mm, 1 cm, 1 dm, 1 m, 1 km, to jednostki pola.
Mają one ustalone nazwy:
2
1 mm (czytamy: milimetr kwadratowy) to pole kwadratu o boku długości 1 mm,
2
1 cm (czytamy: centymetr kwadratowy) to pole kwadratu o boku długości 1 cm,
1 dm (czytamy: decymetr kwadratowy) to pole kwadratu o boku długości 1 dm,
2
1 m (czytamy: metr kwadratowy) to pole kwadratu o boku długości 1 m,
2
2
1 km (czytamy: kilometr kwadratowy) to pole kwadratu o boku długości 1 km.
77