Page 11 - kl 6 cz 2
P. 11
4.2 Jednostki miar
Podejmij temat
Coś takiego! JASKÓŁKA OKNÓWKA WRÓBEL
To podręcznik długość ciała ok. 13–15 cm długość ciała 14–15 cm
do biologii, masa ciała 18–19 g masa ciała 20–39 g
a jest tu wszystko, rozpiętość skrzydeł 26–29 cm rozpiętość skrzydeł 21–21,5 cm
o czym się uczymy
na matematyce. 1 km może przebyć 1 km może przebyć
1
w czasie ok. 1 min
I długość, i masa, w czasie ok. 1 min
3
a nawet czas :)
W klasach czwartej i piątej poznaliśmy różne jednostki długości, masy i czasu. Ponieważ znajomość jed-
nostek miar jest niezbędna w codziennym życiu, należy się nimi sprawnie posługiwać.
Jednostki długości i zależności między nimi
1 mm 1 mm = 0,1 cm = 0,01 dm = 0,001 m = 0,000001 km
1 cm = 10 mm 1 cm = 0,1 dm = 0,01 m = 0,00001 km
1 dm = 10 cm = 100 mm 1 dm = 0,1 m = 0,0001 km
1 m = 10 dm = 100 cm = 1000 mm 1 m = 0,001 km
1 km = 1000 m = 10 000 dm = 100 000 cm = 1 000 000 mm
Więcej na temat
Podstawową jednostką długości jest metr. Inne jednostki mają nazwy utworzone przez dodanie przedrostka
do wyrazu „metr”, np. kilometr, milimetr. Takie same przedrostki występują też w nazwach jednostek masy
i w wielu innych. Zawsze oznaczają to samo:
kilo to 1000-krotne powiększenie, np. 1 km jest 1000 razy większy od 1 m, a 1 kg jest 1000 razy większy od 1 g,
mili to 1000-krotne zmniejszenie, np. 1 mm jest 1000 razy mniejszy od 1 m, a 1 mg (miligram) jest 1000 razy
mniejszy od 1 g.
9