Page 12 - kl 6 cz 2
P. 12
Przypomnimy sobie postępowanie podczas zamiany jednostek długości.
Przykład 1
Zamieńmy:
a) 3,52 m na milimetry, b) 841 mm na metry, c) 17 dm na metry.
a) ∙ 1000 Ponieważ 1 m = 1000 mm, ∙ 1000
zatem liczbę metrów należy
pomnożyć przez 1000.
1 m = 1000 mm 3,52 m = 3520 mm
Otrzymamy w ten sposób
liczbę milimetrów.
b) : 1000 Ponieważ 1 m = 1000 mm, : 1000
zatem liczbę milimetrów należy
podzielić przez 1000.
1 mm = 0,001 m 841 mm = 0,841 m
Otrzymamy w ten sposób
liczbę metrów.
c) : 10 Ponieważ 1 m = 10 dm, : 10
zatem liczbę decymetrów należy
podzielić przez 10.
1 dm = 0,1 m 17 dm = 1,7 m
Otrzymamy w ten sposób
liczbę metrów.
Analogicznie postępujemy przy zamianie innych jednostek.
1. Narysuj dwa grafy (jak w przykładzie 1) i zamień:
a) 52 m na centymetry, b) 28 cm na decymetry, c) 0,2 dm na milimetry.
2. Przepisz i uzupełnij. Zamiast każdego znaku zapytania wstaw odpowiednią liczbę.
a) 2 mm = ? cm b) 3 cm = ? dm c) 6 mm = ? dm
4 cm 2 mm = ? cm 5 dm 3 cm = ? dm 8 dm 6 mm = ? dm
d) 9 dm = ? m e) 7 cm = ? m f ) 45 mm = ? m
2 m 9 dm = ? m 3 m 7 cm = ? m 9 m 45 mm = ? m
g) 328 m = ? km h) 42 cm = ? km i) 176 dm = ? km
5 km 328 m = ? km 8 km 42 cm = ? km 5 km 176 dm = ? km
10