Page 69 - kl 7 cz1
P. 69
2.5 Obliczenia procentowe w praktyce
Podejmij temat O O W kwietniu 2019 r. przedstawiciele Centrum Badania Opinii Społecznej
zadali grupie Polaków pytanie – Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i)
informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie?
Wyniki badań przedstawiono na diagramie.
z telewizji (również oglądanej w internecie) 58%
z internetu 27%
z radia 9%
z prasy 2%
Co jest głównym źródłem informacji
o wydarzeniach w kraju i na świecie dla z żadnego z powyższych źródeł 2%
największej grupy badanych? Jakie źródło
informacji jest na drugim miejscu pod trudno powiedzieć 2%
względem częstości wskazań?
Przykład 1
Na podstawie przybliżonego procen- 1%
towego składu powietrza przedsta-
wionego na diagramie kołowym ob- 21% azot
liczmy, ile metrów sześciennych tlenu tlen
znajduje się w sali lekcyjnej w kształ- 78% inne
cie prostopadłościanu o wymiarach
6 m × 4 m × 3 m.
Czy pamiętasz?
Obliczamy, ile metrów sześciennych powietrza znajduje się w sali Objętość prostopadłościanu jest
lekcyjnej. iloczynem długości jego trzech krawędzi
V = 6 m · 4 m · 3 m = 72 m 3 wychodzących z jednego wierzchołka.
Z diagramu odczytujemy, że tlen stanowi około 21% powietrza.
Obliczamy objętość tlenu w tej sali lekcyjnej.
c
21% · 72 m = 0,21 · 72 m = 15,12 m 3
3
3
3
W sali lekcyjnej znajduje się około 15,12 m tlenu.
b
a
1. Korzystając z diagramu w przykładzie 1 oblicz, o ile więcej m azotu Objętość V obliczamy ze wzoru:
3
niż tlenu znajduje się w twojej sali lekcyjnej. V = a · b · c
67