Page 69 - kl 7 cz1
P. 69

2.5    Obliczenia procentowe w praktyce





          Podejmij temat                      O O  W kwietniu 2019 r. przedstawiciele Centrum Badania Opinii Społecznej
                                                   zadali grupie Polaków pytanie – Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i)
                                                   informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie?
                                                   Wyniki badań przedstawiono na diagramie.



                                                z telewizji (również oglądanej w internecie)      58%

                                                                           z internetu    27%


                                                                              z radia 9%

                                                                              z prasy  2%
          Co jest głównym źródłem informacji
          o wydarzeniach w kraju i na świecie dla        z żadnego z powyższych źródeł  2%
          największej grupy badanych? Jakie źródło
          informacji jest na drugim miejscu pod                     trudno powiedzieć  2%
          względem częstości wskazań?






            Przykład 1

            Na podstawie przybliżonego procen-           1%
            towego składu powietrza przedsta-
            wionego na diagramie kołowym ob-         21%                  azot
            liczmy, ile metrów sześciennych tlenu                         tlen
            znajduje się w sali lekcyjnej w kształ-         78%           inne
            cie prostopadłościanu o wymiarach
            6 m × 4 m × 3 m.
                                                                                      Czy pamiętasz?
            Obliczamy, ile metrów sześciennych powietrza znajduje się w sali          Objętość prostopadłościanu jest
            lekcyjnej.                                                                iloczynem długości jego trzech krawędzi

            V = 6 m · 4 m · 3 m = 72 m 3                                              wychodzących z jednego wierzchołka.
            Z diagramu odczytujemy, że tlen stanowi około 21% powietrza.
            Obliczamy objętość tlenu w tej sali lekcyjnej.
                                                                                                            c
            21% · 72 m  = 0,21 · 72 m  = 15,12 m 3
                      3
                                    3
                                                   3
            W sali lekcyjnej znajduje się około 15,12 m  tlenu.
                                                                                                         b
                                                                                                 a
          1.   Korzystając z diagramu w przykładzie 1 oblicz, o ile więcej m  azotu   Objętość V obliczamy ze wzoru:
                                                                       3
               niż tlenu znajduje się w twojej sali lekcyjnej.                        V = a · b · c

                                                                                   67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74