Page 89 - 883384_muzyka kl 4 podrecznik 2023 srodki
P. 89

Justyna                                 Mikołaj
                              Krzyżanowska                            Chopin
                              (matka                                  (ojciec                               Fryderyk
                              kompozytora)                            kompozytora)                          Chopin










                              Ludwika                                 Izabela                               Emilia
                              (siostra                                (siostra                              (siostra
                              Fryderyka)                              Fryderyka)                            Fryderyka)


          Rodzina Chopinów

          Ze względu na słaby stan zdrowia rodzina wysyłała chłopca również na wieś – do Szafarni, Sokołowa
          i Sannik. Frycek z fascynacją przysłuchiwał się tam śpiewom i grze wiejskich muzykantów. Muzyka ludo-
          wa głęboko zapadła mu w serce i stała się inspiracją do napisania wielu wspaniałych kompozycji. Artysta
          w swoich utworach świadomie korzystał z motywów muzyki ludowej, tworząc swój niepowtarzalny styl.
          W jego mazurkach można usłyszeć charakterystyczne cechy różnych tańców (mazura, oberka, kujawia-
          ka). Echo muzyki ludowej pobrzmiewa również w innych utworach, np. w Fantazji na tematy polskie A-dur,
          op.13, Rondzie à la Krakowiak F-dur, op. 14.



                                 Mazurek F-dur

                                         (fragment)
                                       Fryderyk Chopin


                    allegro, ma non troppo  {q = 132}   2  5                 5
                                   5  4  3       2 3      2                  2
                              œ    2  . œ œ   1  1 1  œ             2  2 3
                    3 œ œ œ
                      3
                         2 3
                       .
                  b
                & 4 . œ œ œ œ       . œ œ     . œ œœ      . œ œ     . œ œœ  œ
                                               . œ œœ œ
                                                                      . œ œœ œ
                                                           . œ œ 
                                                                                       Fryderyk Chopin
                     f                2 1                    1 1
                       . œ œ œ œ    . œ œn    . œ œœ œ                                Mazurek B-dur, op. 7 nr 1
                ? 3 . œ œ œ œ       . œ        . œ œœ œ    . œ  œ #   . œ œœ œ
                  b 4               .                     .         . œ œœ œ
                      4  3 4  3               4  3 4  3              4  3 4  3
                                                                                       Fryderyk Chopin
                          5    5
                  5       2    1       5    4                                          Polonez A-dur, op. 40 nr 1
                  1  4 3          4  3  1   2  3        5 3  2 3  œ   . œ œ 
                                                           1 1
                b         œ                      1       . œ œ œ  œ
                                                         . œ œ œ
                  .
             & œ œ œ           . œ œ œ  œ    . œ œ                   . œ œ 
                  . œ œ œ  œ   . œ œ œ n œ   . œ                                       Wysłuchaj utworów Fryderyka
                                            1           p
                                                         . œ œ œ  œ   . œ œn          Chopina i określ, jakie cechy pol-
                                             .
                  .
             ? œ œ œ      œ    . œ œ œ  œ  œ œ œ        . œ œ œ  œ   . œ
                b         œ                  .                       .               skich tańców (mazura i poloneza)
                  . œ œ œ             œ
                                            5
                                                       Ped. simile                     podkreślił w nich kompozytor.
                                                                                  87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94