Page 115 - 880824_Muzyka 5
P. 115

Scena taneczna z opery Georges’a Bizeta Carmen         Scena z opery Wolfganga Amadeusza Mozarta
                                                                 Wesele Figara


            Libretto (treść opery) tworzy librecista, przystosowując akcję do
          możliwości  wykonawczych  na  scenie.  Scenograf  i  kostiumolog  po-
          przez dekorację i stroje przybliżają widzom czas i miejsce wydarzeń            Wolfgang Amadeusz Mozart
          opery, a samą treść przekazują śpiewem soliści i chór z towarzysze-            Uwertura do opery
          niem orkiestry.                                                                Czarodziejski flet
            Przed  odsłonięciem  kurtyny  orkiestra  zaczyna  grać  uwerturę.
          Ten instrumentalny wstęp do opery wprowadza widza w jej nastrój.               Wysłuchaj fragmentu uwertury
                                                                                         i opisz słowami swoje wrażenia.
            Innym ważnym elementem opery jest aria – popisowa pieśń so-                  W wypowiedzi wykorzystaj wy-
          lowa, wykonywana z towarzyszeniem orkiestry. Wiele arii operowych              rażenia:  zróżnicowanie tempa,
          stało się muzycznymi przebojami, a ich wykonanie do dziś budzi żywą            zmiana dynamiki, śpiewność
          reakcję publiczności. W operze usłyszeć można też partie wokalne wy-           melodii,  bogata  kolorystyka
          konywane przez kilku śpiewaków, np. przez dwie osoby (duet) i w czasie         brzmienia.
          scen zbiorowych, które określa się mianem ansamblu.
            Główne kobiece głosy śpiewacze to sopran, mezzosopran [czyt.
          mecosopran] i alt, męskie – tenor, baryton i bas. Zazwyczaj partie
         głosów głównych bohaterów opery pisane były na sopran i tenor.
            W operze obok partii wokalnych śpiewaków – solistów, chóru i or-             Wolfgang Amadeusz Mozart
         kiestry – kompozytor wprowadza sceny taneczne. Opracowaniem ru-                 Aria Figara Non piu andrai
         chu scenicznego i tańców w operze zajmuje się choreograf.                       farfallonne amoroso
            Na sukces opery pracuje wielu artystów, ale pamiętajmy, że naj-              z opery Wesele Figara
         ważniejsza w niej jest muzyka. I choć nie zawsze mamy możliwość                 Określ rodzaj głosu śpiewaka
         wysłuchania dzieła w teatrze operowym, warto sięgnąć po nagrania                operowego wykonującego arię.
         płytowe, zapoznając się wcześniej z librettem opery. W tym celu warto
         skorzystać z Przewodnika operowego lub informacji zamieszczonych na
         stronach WWW.


                                                                                 113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120