Page 43 - muzyka 6 cwiczenia
P. 43

4     Cztery pory roku – lato



          Morskie opowieści




               Zaimprowizujcie kilka czynności na pokładzie żaglowca. Wybierzcie spośród siebie „szantymena”,
           1
               który okrzykami zachęci was do pracy. Każdej czynności niech towarzyszy inny okrzyk.



               •   Podnoszenie kotwicy – wolne, ciężkie ruchy rąk; „szantymen” mobilizuje marynarzy do pracy
                 okrzykiem: O-o-o, rwać ją!
               •   Stawianie żagli, wybieranie liny – uczniowie stoją w rzędzie i naśladują długie pociągnięcia
                 liny. „Szantymen” wydaje okrzyk: Heja-hej! Marynarze odpowiadają: Heja-hej!
               •   Stawianie żagli lekkich „ręka za ręką” – marynarze stoją w dwóch szeregach twarzami
                 zwróconymi do siebie i krótkimi ruchami z góry w dół, raz prawą ręką, raz lewą, naśladują
                 stawianie lekkich żagli. „Szantymen” śpiewa: Brać się chłopaki, brać, a żywo! Grupa
                 odpowiada: Razem o-o!

               •   Praca przy pompie – wolne ruchy rąk z odchyleniem tułowia w tył i skłonem w przód.
                 „Szantymen” wydaje okrzyk: O-o-a-jo! Marynarze odpowiadają: I w górę, i w dół,
                 i razem, hej!



               W czasie słuchania utworu Claude’a Debussy’ego [czyt. kloda debisjego] Gra fal narysuj do niego
           2
               ilustrację przedstawiającą pejzaż marynistyczny (czyli morski).













































 40                                                       41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48