Page 43 - muzyka 6 cwiczenia
P. 43
4 Cztery pory roku – lato
Morskie opowieści
Zaimprowizujcie kilka czynności na pokładzie żaglowca. Wybierzcie spośród siebie „szantymena”,
1
który okrzykami zachęci was do pracy. Każdej czynności niech towarzyszy inny okrzyk.
• Podnoszenie kotwicy – wolne, ciężkie ruchy rąk; „szantymen” mobilizuje marynarzy do pracy
okrzykiem: O-o-o, rwać ją!
• Stawianie żagli, wybieranie liny – uczniowie stoją w rzędzie i naśladują długie pociągnięcia
liny. „Szantymen” wydaje okrzyk: Heja-hej! Marynarze odpowiadają: Heja-hej!
• Stawianie żagli lekkich „ręka za ręką” – marynarze stoją w dwóch szeregach twarzami
zwróconymi do siebie i krótkimi ruchami z góry w dół, raz prawą ręką, raz lewą, naśladują
stawianie lekkich żagli. „Szantymen” śpiewa: Brać się chłopaki, brać, a żywo! Grupa
odpowiada: Razem o-o!
• Praca przy pompie – wolne ruchy rąk z odchyleniem tułowia w tył i skłonem w przód.
„Szantymen” wydaje okrzyk: O-o-a-jo! Marynarze odpowiadają: I w górę, i w dół,
i razem, hej!
W czasie słuchania utworu Claude’a Debussy’ego [czyt. kloda debisjego] Gra fal narysuj do niego
2
ilustrację przedstawiającą pejzaż marynistyczny (czyli morski).
40 41