Page 14 - 881306_Muzyka
P. 14
1.3 Muzyczna prehistoria
Podejmij temat O Wyszukaj wiadomości na temat zakresu badań etnografii muzycznej.
Jak narodziła się muzyka? Dlaczego człowiek zaczął ją tworzyć? Od wieków badacze próbowali znaleźć od-
powiedzi na te pytania. Powstawało wiele poglądów na ten temat, np. jedna z hipotez zakładała, że muzyka
wzięła swój początek z imitowania przez człowieka odgłosów przyrody, np. śpiewu ptaków, szumu drzew.
Inna dowodziła, że ekspresyjna mowa ludzka (emocjonalne okrzyki, nawoływania) mogła stać się zacząt-
kiem prymitywnego śpiewu. Wiedzy o prehistorii muzyki dostarczają naukowcom pozostałości instrumen-
tów muzycznych, które stanowią pomost do świata dźwięków minionych epok. Bada się też prehistoryczne
malarstwo jaskiniowe pod kątem znaków wskazujących na obecność muzyki wśród starych kultur.
Malowidło naskalne z Jabbaren, Północna Afryka
Jednym z najstarszych przejawów muzyki jest śpiew. Towarzyszył człowiekowi pierwotnemu przy pra-
cy, odpoczynku, wprowadzał w stany euforii, a nawet transu hipnotycznego. Wojowników zachęcał do
walki, dla szamanów był magicznym zaklęciem, innym dodawał sił witalnych. Człowiek podczas śpiewu
klaskał, tupał, uderzał się po ciele, wywołując w ten sposób najprostsze efekty akustyczne podkreślające
rytm. Później zaczął sięgać po przedmioty, które wydawały zróżnicowane dźwięki, np. drewienka, tykwy
wypełnione kamyczkami. Zawieszał także bransolety wokół kostek, kolan czy szyi, żeby grzechotały pod-
czas ruchu.
12