Page 120 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 120

3.7     Muzyka w kadrze





        Podejmij temat                      O O  Zagraj na instrumencie popularny leitmotiv* z filmu Love story.
        *  leitmotiv [czyt. lajtmotiw] –
         powracający motyw muzyczny w filmie





                                                      Love story
        umiarkowanie                                     Francis Lai

















                                                              Muzyka jest ważnym elementem dzieła filmowego. Towa-
                                                              rzyszyła mu od samego początku, już w epoce kina nie-
                                                              mego. Wtedy to nieprzerwanie podczas projekcji filmu
                                                              orkiestra lub pianista, tzw. taper grali melodie o różnym
                                                              nastroju i charakterze. Czasami tło do filmów stanowiły
                                                              fragmenty utworów symfonicznych, innym razem popu-
                                                              larne szlagiery. Muzyka grana podczas filmu podkreślała
                                                              akcję rozgrywającą się na dużym ekranie oraz zagłuszała
                                                              terkot projektora.
                                                                  Z czasem coraz lepiej udawało się zsynchronizować
                                                              obraz z muzyką. Do filmów zaczęto dobierać utwory pod
                                                              kątem artystycznego wyrazu i pod kątem programowym,
                                                              powstawał też materiał muzyczny na specjalne zamówie-
                                                              nie. Pierwszym filmem dźwiękowym był Śpiewak jazzbandu
                                                              Alana Croslanda (1927). Przy jego produkcji połączono
                                                              wreszcie na jednej taśmie muzykę, słowo i obraz. Rozpo-
                                                              częła się wielka epoka filmu dźwiękowego.







                                                              Kadr z filmu niemego The Kids (Brzdąc) z udziałem Charlie
                                                              Chaplina, 1920

                                      118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125