Page 121 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 121
Ciekawe!
Alvernia Studios to największa i naj-
nowocześniejsza wytwórnia filmowa
w Polsce. W jej wnętrzach mieści się
m.in. studio nagraniowe, którego sale,
wyposażone w kompletny zestaw sym-
foniczny instrumentów perkusyjnych
najwyższej jakości oraz światowej marki
fortepian Steinwaya, mogą pomieścić
100 osobową orkiestrę i chór. Doskonała
akustyka pomieszczeń studyjnych spra-
wia, że uzyskuje się tu brzmienia o naj-
wyższej jakości dźwięku.
Współczesne studio nagraniowe
Na taśmie magnetycznej dokonano osobno nagrań trzech warstw dźwię-
kowych filmowego dzieła: dialogów, muzyki i efektów akustycznych (natural-
nych odgłosów towarzyszących akcji filmu, jak: szum wiatru, szczekanie psa,
warkot silnika samochodowego itp.). Inżynier dźwięku zapisał je synchronicz-
nie z obrazem na taśmę światłoczułą, tworząc ścieżkę dźwiękową.
Muzyka filmowa ma charakter montażowy, tzn. nie stanowi spójnej ca-
łości, ale jest zestawem różnych fragmentów. Czas jej trwania, tempo i dyna-
mika podporządkowane są dramaturgii dzieła filmowego. Muzyka wchodzi
w złożone relacje z obrazem i słowem. Jest zdolna wyrazić stany emocjonal-
ne bohaterów, pomaga widzom wczuć się w nastrój danej sceny, podkreśla
przebieg akcji, pomaga lepiej zrozumieć całość ekranowego utworu, czasa-
mi wręcz stanowi jego „komentarz”. Nic więc dziwnego, że muzyka filmowa
jest odrębnym gatunkiem muzycznym, ocenianym przez twórców jako nie
najłatwiejszy. Kompozytor musi często wiernie oddać klimat epoki, w której Wojciech Kilar
dzieje się akcja filmu. Poza tym sam wybiera filmowe epizody i odpowiednio Moving to the ghetto ze ścieżki dźwię-
umuzycznia każdy z nich. kowej filmu Pianista
1. Utwory komponowane na potrzeby filmu stają się często wielkimi
muzycznymi przebojami. Zachęcam do zaśpiewania jednej z takich
piosenek.
119