Page 121 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 121

Ciekawe!
                                                                                     Alvernia Studios to największa i naj-
                                                                                     nowocześniejsza wytwórnia filmowa
                                                                                     w Polsce. W jej wnętrzach mieści się
                                                                                     m.in. studio nagraniowe, którego sale,
                                                                                     wyposażone w kompletny zestaw sym-
                                                                                     foniczny instrumentów perkusyjnych
                                                                                     najwyższej jakości oraz światowej marki
                                                                                     fortepian Steinwaya, mogą pomieścić
                                                                                     100 osobową orkiestrę i chór. Doskonała
                                                                                     akustyka pomieszczeń studyjnych spra-
                                                                                     wia, że uzyskuje się tu brzmienia o naj-
                                                                                     wyższej jakości dźwięku.





















          Współczesne studio nagraniowe

             Na taśmie magnetycznej dokonano osobno nagrań trzech warstw dźwię-
          kowych filmowego dzieła: dialogów, muzyki i efektów akustycznych (natural-
          nych odgłosów towarzyszących akcji filmu, jak: szum wiatru, szczekanie psa,
          warkot silnika samochodowego itp.). Inżynier dźwięku zapisał je synchronicz-
          nie z obrazem na taśmę światłoczułą, tworząc ścieżkę dźwiękową.
             Muzyka filmowa ma charakter montażowy, tzn. nie stanowi spójnej ca-
          łości, ale jest zestawem różnych fragmentów. Czas jej trwania, tempo i dyna-
          mika podporządkowane są dramaturgii dzieła filmowego. Muzyka wchodzi
          w złożone relacje z obrazem i słowem. Jest zdolna wyrazić stany emocjonal-
          ne bohaterów, pomaga widzom wczuć się w nastrój danej sceny, podkreśla
          przebieg akcji, pomaga lepiej zrozumieć całość ekranowego utworu, czasa-
          mi wręcz stanowi jego „komentarz”. Nic więc dziwnego, że muzyka filmowa
          jest odrębnym gatunkiem muzycznym, ocenianym przez twórców jako nie
          najłatwiejszy. Kompozytor musi często wiernie oddać klimat epoki, w której   Wojciech Kilar
          dzieje się akcja filmu. Poza tym sam wybiera filmowe epizody i odpowiednio   Moving to the ghetto ze ścieżki dźwię-
          umuzycznia każdy z nich.                                                   kowej filmu Pianista

          1.   Utwory komponowane na potrzeby filmu stają się często wielkimi
              muzycznymi przebojami. Zachęcam do zaśpiewania jednej z takich
              piosenek.

                                                                                   119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126