Page 138 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 138

Dużym zainteresowaniem wytwórni fonograficznych cieszyły się również
                                            utwory wielkich mistrzów muzyki poważnej. Powstało np.: 45 wersji Pasji wg
                                            św.  Mateusza  Jana  Sebastiana  Bacha,  10  wersji  Koncertu  fortepianowego  D-dur
                                            Wolfganga Amadeusza Mozarta, 21 fantazji Romea i Julii Piotra Czajkowskie-
                                            go. Gwiazdami fonografii stawali się dyrygenci, a o powodzeniu płyty często
                                            decydowało nazwisko kierownika zespołu.
                                               W obecnych czasach rynek fonograficzny wywiera ogromny wpływ na
                                            kształtowanie  kultury  masowej,  promowanie  wykonawców  i  utworów  mu-
                                            zycznych  (nierzadko  o  wątpliwym  poziomie  artystycznym).  Nadrzędnym
                                            celem producentów jest jak największy dochód ze sprzedaży płyt. Mniejsze
                                            zyski przynoszą nagrania muzyki poważnej z uwagi na wysokie koszty ich
                                            przygotowania (rozbudowany skład orkiestry, specjalne studia realizacji).
        Okładki płyt winylowych
        z nagraniami utworów muzyki            Artyści za ilość sprzedanych płyt otrzymują od wytwórni fonograficznych
        klasycznej                          wyróżnienia w postaci złotych, platynowych i diamentowych płyt. W Polsce
                                            złotą płytę otrzymują wykonawcy muzyki rozrywkowej, którzy osiągnęli 15
        Ciekawe!                            000 nakład sprzedanych egzemplarzy, platynową płytę – 30 000, zaś diamen-
        Przeciwnikiem nagrywania dzieł kom-  tową płytę – 150 000.
        pozytorów na płyty długogrające był    Należy  pamiętać,  że  wszystkie  nagrania  muzyczne  polegają  ochronie
        słynny dyrygent Arturo Toscanini [czyt.   praw  autorskich,  a  ich  nielegalne  rozpowszechnianie,  czyli  udostępnianie
        toskanini]. Pod koniec kariery muzycznej   publiczne grozi sankcjami karnymi. Legalnie kupioną płytę można przezna-
        zgodził się jednak na nagranie płyty z IX
        Symfonią Ludwiga van Beethovena. Jej   czyć tylko na własny użytek i skopiować ją dla własnych potrzeb. Nie wolno
        nakład osiągnął rekordową liczbę około   kopiować nagrań wielokrotnie i użyczać ich innym, gdyż narusza się w ten
        150 tysięcy egzemplarzy.            sposób prawa autorskie twórcy.

























        Naganie studyjne z udziałem orkiestry symfonicznej

        1.   Jakie znasz rodzaje urządzeń do zapisu i odtwarzania dźwięku?
        2.   Dlaczego stosuje się kompresję plików dźwiękowych?

        3.   Czy dostrzegasz różnicę między słuchaniem muzyki z płyt i „na żywo” podczas koncertu? Uzasadnij swoją wypowiedź.

        4.   W jaki sposób Twoim zdaniem można ograniczyć zjawisko piractwa fonograficznego?

                                      136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143