Page 138 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 138
Dużym zainteresowaniem wytwórni fonograficznych cieszyły się również
utwory wielkich mistrzów muzyki poważnej. Powstało np.: 45 wersji Pasji wg
św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, 10 wersji Koncertu fortepianowego D-dur
Wolfganga Amadeusza Mozarta, 21 fantazji Romea i Julii Piotra Czajkowskie-
go. Gwiazdami fonografii stawali się dyrygenci, a o powodzeniu płyty często
decydowało nazwisko kierownika zespołu.
W obecnych czasach rynek fonograficzny wywiera ogromny wpływ na
kształtowanie kultury masowej, promowanie wykonawców i utworów mu-
zycznych (nierzadko o wątpliwym poziomie artystycznym). Nadrzędnym
celem producentów jest jak największy dochód ze sprzedaży płyt. Mniejsze
zyski przynoszą nagrania muzyki poważnej z uwagi na wysokie koszty ich
przygotowania (rozbudowany skład orkiestry, specjalne studia realizacji).
Okładki płyt winylowych
z nagraniami utworów muzyki Artyści za ilość sprzedanych płyt otrzymują od wytwórni fonograficznych
klasycznej wyróżnienia w postaci złotych, platynowych i diamentowych płyt. W Polsce
złotą płytę otrzymują wykonawcy muzyki rozrywkowej, którzy osiągnęli 15
Ciekawe! 000 nakład sprzedanych egzemplarzy, platynową płytę – 30 000, zaś diamen-
Przeciwnikiem nagrywania dzieł kom- tową płytę – 150 000.
pozytorów na płyty długogrające był Należy pamiętać, że wszystkie nagrania muzyczne polegają ochronie
słynny dyrygent Arturo Toscanini [czyt. praw autorskich, a ich nielegalne rozpowszechnianie, czyli udostępnianie
toskanini]. Pod koniec kariery muzycznej publiczne grozi sankcjami karnymi. Legalnie kupioną płytę można przezna-
zgodził się jednak na nagranie płyty z IX
Symfonią Ludwiga van Beethovena. Jej czyć tylko na własny użytek i skopiować ją dla własnych potrzeb. Nie wolno
nakład osiągnął rekordową liczbę około kopiować nagrań wielokrotnie i użyczać ich innym, gdyż narusza się w ten
150 tysięcy egzemplarzy. sposób prawa autorskie twórcy.
Naganie studyjne z udziałem orkiestry symfonicznej
1. Jakie znasz rodzaje urządzeń do zapisu i odtwarzania dźwięku?
2. Dlaczego stosuje się kompresję plików dźwiękowych?
3. Czy dostrzegasz różnicę między słuchaniem muzyki z płyt i „na żywo” podczas koncertu? Uzasadnij swoją wypowiedź.
4. W jaki sposób Twoim zdaniem można ograniczyć zjawisko piractwa fonograficznego?
136