Page 16 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 16

1.2     Romantyzm – epoka wybitnych indywidualności





        Podejmij temat                      O O  Wysłuchaj fragmentu ballady Franciszka Schuberta [czyt. szuberta]
                                                 Król olch i powiedz, jaką rolę odgrywa w utworze partia fortepianu.
                                                 Król olch

                                                 Noc padała na las, las w mroku spał,
        Franciszek Schubert
        Król olch                                Ktoś nocą lasem na koniu gnał,
                                                 Tętniło echo wśród olch i brzóz,
                                                 Gdy ojciec syna do domu wiózł.
                                                 – Cóż tobie, synku, że w las patrzysz tak?
                                                 – Tam ojcze, on, król olch, daje znak,
                                                 Ma płaszcz, koronę i biały tren.
                                                 To mgła, mój synku, albo sen.

                                                   Johann Wolfgang Goethe, Król olch (fragment)
                                                            tłumaczenie Wisława Szymborska




                                            Za datę rozpoczęcia romantyzmu w muzyce historycy kultury przyjęli rok
                                            1815. Wtedy powstała ballada Król olch (dzieło Franciszka Schuberta) do wier-
                                            sza o tym samym tytule, słynnego poety Johanna Wolfganga Goethego [czyt.
                                            getego]. Romantyzm wraz z neoromantyzmem obejmuje w muzyce prawie
                                            cały XIX wiek. W Polsce epokę romantyzmu zamyka powstanie styczniowe
                                            (1863 rok).





        Mortiz von Schwind Król elfów        1700                         1800                         1900
                                               Muzyka tego okresu często wchodziła w związki z innymi dziedzinami
                                            sztuki, a kompozytorzy byli postrzegani jako indywidualiści poszukujący swo-
                                            bodnych form wypowiedzi. Artyści muzycy pragnęli wyrazić w swojej twór-
                                            czości własny światopogląd i idee epoki. Zbliżali się do folkloru, baśniowej
                                            fantastyki, odwoływali się do uczuć patriotycznych i narodowych wydarzeń.
                                               Muzykę romantyczną tworzyło wielu wybitnych kompozytorów. W galerii
                                            mistrzów znajdują się m.in. portrety Roberta Schumanna [czyt. szumana]
                                            – autora wielu miniatur fortepianowych, pieśni, muzyki kameralnej i sym-
                                            fonicznej, Franciszka Schuberta – mistrza pieśni romantycznej, Piotra
        Johannes Brahms
        IV Symfonia e-moll Elegijna, op. 98,   Czajkowskiego – kompozytora muzyki symfonicznej, operowej i baletowej,
        część Allegro non troppo            Hectora Berlioza [czyt. hektora], którego dzieło Symfonia fantastyczna wyty-
        Nazwij zespół wykonujący utwór mu-  czyło symfonii romantycznej drogę w kierunku programowości, Johannesa
        zyczny.                             Brahmsa [czyt. bramsa] – twórcy muzyki orkiestrowej.

                                       14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21