Page 20 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 20

Działanie aparatu głosowego człowieka porównuje się często do instrumentu.
                                            Wydychany z płuc strumień powietrza wprowadza w wibracje struny głosowe
                                            znajdujące się w krtani, powodując wytwarzanie fal głosowych, podobnie jak
                                            szarpnięta struna. Drgania te są wzmacniane w jamie gardłowej, ustach i za-
                                            tokach, a różne ułożenie warg i ruchy języka zmieniają brzmienie dźwięków.
                                               Aby śpiewać pięknie i czysto, należy kształcić się w zakresie fonacji (into-
                                            nacja i brzmienie), oddychania i artykulacji.
                                               Podstawą prawidłowego śpiewu jest właściwe oddychanie polegające na
                                            umiejętnym wprowadzaniu powietrza do płuc i wypuszczaniu go w stałym
        Lekcja śpiewu                       rytmie z pomocą żeber i przepony (płatu mięśniowego znajdującego się po-
                                            niżej płuc).
                                               Skala i jakość głosu uzależnione są od wielu czynników, m.in. od kształtu
                                            i rozmiaru krtani i jamy gardłowej, a także od wieku człowieka.
                                               Głosy dzieci są zazwyczaj bardzo wysokie. Chłopcy między 13 a 16 ro-
                                            kiem życia przechodzą mutację głosu, powodującą jego obniżenie i zmianę
                                            barwy. Głos dziewczęcy również się zmienia, ale wolniej i nie w tak znacznym
                                            zakresie. Mężczyźni mają niższy głos niż kobiety – wpływają na to grubsze
                                            i dłuższe struny głosowe.































        Bardzo ważne jest dbanie o higienę
        swojego głosu. Pamiętaj, aby przed
        śpiewaniem zrobić „rozgrzewkę” wo-
        kalną, wykonując ćwiczenia: emisyjne,
        dykcyjne i oddechowe. Należy również
        dbać o prawidłowe warunki w pomiesz-
        czeniu, np. o jego właściwą wilgotność
        i temperaturę. Pamiętaj! Nie wysilaj
        narządu głosowego w czasie infekcji
        gardła i krtani.                    Nauka śpiewu chóralnego

                                       18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25