Page 20 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 20
Działanie aparatu głosowego człowieka porównuje się często do instrumentu.
Wydychany z płuc strumień powietrza wprowadza w wibracje struny głosowe
znajdujące się w krtani, powodując wytwarzanie fal głosowych, podobnie jak
szarpnięta struna. Drgania te są wzmacniane w jamie gardłowej, ustach i za-
tokach, a różne ułożenie warg i ruchy języka zmieniają brzmienie dźwięków.
Aby śpiewać pięknie i czysto, należy kształcić się w zakresie fonacji (into-
nacja i brzmienie), oddychania i artykulacji.
Podstawą prawidłowego śpiewu jest właściwe oddychanie polegające na
umiejętnym wprowadzaniu powietrza do płuc i wypuszczaniu go w stałym
Lekcja śpiewu rytmie z pomocą żeber i przepony (płatu mięśniowego znajdującego się po-
niżej płuc).
Skala i jakość głosu uzależnione są od wielu czynników, m.in. od kształtu
i rozmiaru krtani i jamy gardłowej, a także od wieku człowieka.
Głosy dzieci są zazwyczaj bardzo wysokie. Chłopcy między 13 a 16 ro-
kiem życia przechodzą mutację głosu, powodującą jego obniżenie i zmianę
barwy. Głos dziewczęcy również się zmienia, ale wolniej i nie w tak znacznym
zakresie. Mężczyźni mają niższy głos niż kobiety – wpływają na to grubsze
i dłuższe struny głosowe.
Bardzo ważne jest dbanie o higienę
swojego głosu. Pamiętaj, aby przed
śpiewaniem zrobić „rozgrzewkę” wo-
kalną, wykonując ćwiczenia: emisyjne,
dykcyjne i oddechowe. Należy również
dbać o prawidłowe warunki w pomiesz-
czeniu, np. o jego właściwą wilgotność
i temperaturę. Pamiętaj! Nie wysilaj
narządu głosowego w czasie infekcji
gardła i krtani. Nauka śpiewu chóralnego
18