Page 25 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 25
W romantycznych dziełach operowych wielkie arie zaczęły ustępować
miejsca mniejszym formom pieśniowym. Powiększyła się obsada orkiestry,
a jej rola w operze ciągle rosła. Giacomo Puccini
We Włoszech najwybitniejszym kompozytorem oper był Giuseppe Ver- Aria Butterfly z opery Madame But-
di [czyt. dżiuzeppe werdi], który przez ponad pół wieku kontynuował dzieło terfly
swoich poprzedników i przywrócił temu gatunkowi zaszczytne miejsce w hi- Wsłuchaj się uważnie w temat główny
storii muzyki. Światową sławę przyniosły Verdiemu opery: Rigoletto, Trubadur, utworu. Następnie spróbuj zagrać frag-
Traviata, Aida, Nabucco [czyt. nabukko]. ment melodii arii, zachowując jej po-
ważny i spokojny charakter.
Ważną rolę w rozwoju włoskiej muzyki odegrał również Giacomo Puc-
cini [czyt. dżiakomo puczini]. Było on reprezentantem opery werystycznej,
którą cechowała realistyczna fabuła i muzyka oparta na dramatycznych recy-
tatywach. Najbardziej znane opery Pucciniego to: Cyganeria, Tosca [czyt. to-
ska], Madame Butterfly [czyt. madam baterflaj], Turandot.
Aria Butterfly z opery Madame Butterfly
Giacomo Puccini
powoli, spokojnie
W stolicy Francji – Paryżu królowała grand opera „wielka opera” o tema-
tyce bohatersko-historycznej. Dzieła tego typu były bardzo widowiskowe,
wyróżniały się przepychem dekoracji i kostiumów. W drugiej połowie XIX Georges Bizet
wieku rozwinęła się tam opera liryczna, w której zaczęto zwracać uwagę prze- Uwertura do opery Carmen
de wszystkim na przeżycia wewnętrzne bohaterów. Szczytowym osiągnięciem
opery francuskiej była Carmen Georgesa Bizeta [czyt. żorża bizeta].
Opera Carmen opowiada o tragicznej miłości, nienawiści i zemście. Jej ak-
cja rozgrywa się w Sewilli w latach 20. XIX wieku. Główną bohaterką jest
Carmen – piękna cyganka, która bez skrupułów łamie serca mężczyzn, nie
patrzy w przyszłość, a w jej życiu najważniejsza jest zabawa i przygoda. To
właśnie dla niej torreador Escamilio triumfuje na sewillskiej arenie, a Don
Jose, targany wielką zazdrością, rani ją śmiertelnie.
1. Słuchając fragmentu Uwertury do opery Carmen, zagrajcie na instrumentach
perkusyjnych. Scena z opery Carmen
23