Page 32 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 32

Jakub Offenbach
        Kankan z operetki Orfeusz w piekle

        Które elementy muzyki sprawiają, że
        utwór zyskał miano „piekielnego galo-
        pu”?









                                            Tancerki wykonujące kankana

                                               Operetka (z włoskiego operetta czyli „mała opera”) jest widowiskiem sce-
                                            nicznym o charakterze komediowym. Składa się z części muzycznych (uwer-
                                            tura, arie, duety, partie chóralne, tańce) oraz niemuzycznych (monologi, dia-
                                            logi i sceny zbiorowe). Pierwowzorem operetki były francuskie wodewile oraz
                                            angielskie opery balladowe.
                                               We Francji w drugiej połowie XIX wieku jednym z twórców nowej for-
                                            my widowiska był Jakub Offenbach [czyt. ofenbach]. Jego utwory należą
                                            do arcydzieł sztuki operetkowej. Najpopularniejsze z nich to: Orfeusz w piekle,
                                            Piękna Helena, Życie paryskie. Kompozytor wprowadził do swoich dzieł kanka-
                                            na – żywiołowy taniec w rytmie galopu, który zyskał niezwykłą popularność
                                            w wielu krajach.


                                            1.   Zagrajcie w duecie Galop z operetki Jakuba Offenbacha Orfeusz w piekle.
                                                 Jedna osoba zagra melodię na dzwonkach lub flecie, druga wystuka na
                                                 bębenku ćwierćnutowy rytm.

                                                         Galop
                                                      Jakub Offenbach
        vivo
                                                        -
                                                 -
               2
             b
         & 4      ú            Ï   Ï   Ï    Ï    Ï      Ï       Ï   Ï    Ï   Ï    Ï      Ï       Ï   Ï    Ï   Ï
                   -                                                              -      -

                   Ï    Ï   Ï    Ï                                                Ï      Ï       Ï    Ï
                                                                                         -
                                                                                  -
         &   b  Ï                     Ï   Ï   Ï    ú            Ï   Ï    Ï   Ï                            Ï   Ï
                                                    -


                                                                           1.                   2.

             b
         & Ï           Ï         Ï    Ï   Ï    Ï     Ï    Ï    Ï    Ï     Ï j   ä            . .  Ï Ï Ï
               -       -                                                             Ï


                                       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37