Page 35 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 35

Jan Matejko Jan Sobieski pod Wiedniem

          Przebieg zmagań wojennych, wielkie bitwy, czy postacie bohaterskich przy-
          wódców były wielokrotnie opisane przez pisarzy oraz poetów na stronach po-
          wieści i strof wierszy. Malarze uwieczniali sceny bitewne na płótnach, podkre-
          ślając środkami wyrazu artystycznego dramat wojennej zawieruchy, tragizm
          klęski ale również radość i łzy zwycięstwa. Motywy batalistyczne pojawiają
          się również w dziełach muzycznych. Utwory takie opowiadają dźwiękami,
          np. historię kampanii napoleońskiej, czy zrywy niepodległościowe różnych
          narodów.
             Historia pieśni Marsz, marsz Polonia wiąże się z okresem powstania stycz-
          niowego.  Anonimowy  autor  napisał  do  melodii  ukraińskiej  dumki*  Marsz   *  dumka – wielozwrotkowa pieśń ukra-
          Czachowskiego, na cześć jednego z dowódców powstania. W późniejszych la-    ińska w formie ballady o charakterze
          tach dopisywano kolejne zwrotki, a pieśń zyskiwała coraz większą popular-   elegijnym i utrzymana w rzewnym na-
          ność, np. wśród żołnierzy Legionów Polskich. Ostateczny kształt pieśni ustalił   stroju, często wyrażająca uczucia żalu
                                                                                      po stracie kogoś bliskiego lub tęskno-
          się w latach 20. XX wieku. Pieśń była bardzo popularna wśród młodzieży,     tę za ukochanym miejscem czy waż-
          a zagraniczna Polonia uznała ją za swój nieoficjalny hymn. W czasie II wojny   nym wydarzeniem.
          światowej utwór był jedną z głównych hymnicznych pieśni patriotycznych.

                                                                                   33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40