Page 82 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 82
Taniec z szablami
Porywający i niezwykły taniec wojenny przedstawił w finale IV aktu baletu
Aram Chaczaturian
Taniec z szablami z baletu Gajane Gajane Aram Chaczaturian, armeński kompozytor, dyrygent i pedagog. Łączy
on w sobie elementy fechtunku i sztuki scenicznej. Uderzenia szabli imituje
Słuchając utworu, zwróć uwagę na jego
tempo i dynamikę. Czy te elementy mu- sucho brzmiący dźwięk ksylofonu (perkusyjnego instrumentu sztabkowego)
zyki wpływają na charakter dzieła? na tle nisko brzmiących kotłów. Utwór charakteryzuje orientalna melodyka,
żywiołowy rytm, wyrazista instrumentacja oraz stylizowane tańce narodów
Azji. Ta część baletu najbardziej znana jest melomanom, choć powstała jako
dodatek do sceny finałowej. Sam kompozytor tak pisał o niej w swoich pa-
miętnikach: Zacząłem pisać „Taniec z szablami” o trzeciej po południu. Dużo czasu
spędziłem na oszukaniu właściwego rytmu. Gdy go znalazłem pracowało mi się bardzo do-
brze przez całą noc. Rankiem opracowanie orkiestrowe było gotowe… Orkiestra i tancerze
byli pod dużym wrażeniem, słychać było wokoło aplauz.
Współcześnie utwór doczekał się wielu aranżacji, często też wykorzysty-
wany jest w reklamach, ścieżkach filmowych, usłyszeć go można np. w filmie
Madagaskar 3.
Scena z baletu Gajane
80