Page 82 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 82

Taniec z szablami

                                            Porywający i niezwykły taniec wojenny przedstawił w finale IV aktu baletu
        Aram Chaczaturian
        Taniec z szablami z baletu Gajane   Gajane Aram Chaczaturian, armeński kompozytor, dyrygent i pedagog. Łączy
                                            on w sobie elementy fechtunku i sztuki scenicznej. Uderzenia szabli imituje
        Słuchając utworu, zwróć uwagę na jego
        tempo i dynamikę. Czy te elementy mu-  sucho brzmiący dźwięk ksylofonu (perkusyjnego instrumentu sztabkowego)
        zyki wpływają na charakter dzieła?  na tle nisko brzmiących kotłów. Utwór charakteryzuje orientalna melodyka,
                                            żywiołowy rytm, wyrazista instrumentacja oraz stylizowane tańce narodów
                                            Azji. Ta część baletu najbardziej znana jest melomanom, choć powstała jako
                                            dodatek do sceny finałowej. Sam kompozytor tak pisał o niej w swoich pa-
                                            miętnikach: Zacząłem pisać „Taniec z szablami” o trzeciej po południu. Dużo czasu
                                            spędziłem na oszukaniu właściwego rytmu. Gdy go znalazłem pracowało mi się bardzo do-
                                            brze przez całą noc. Rankiem opracowanie orkiestrowe było gotowe… Orkiestra i tancerze
                                            byli pod dużym wrażeniem, słychać było wokoło aplauz.
                                               Współcześnie utwór doczekał się wielu aranżacji, często też wykorzysty-
                                            wany jest w reklamach, ścieżkach filmowych, usłyszeć go można np. w filmie
                                            Madagaskar 3.
















































        Scena z baletu Gajane

                                       80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87