Page 87 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 87
Vincent van Gogh Morze (fragment)
Impresjonizm w muzyce pojawił się piętnaście lat później niż w malarstwie.
Jego najznakomitszym przedstawicielem był Claude Debussy (1862–1918),
francuski kompozytor, którego twórczość przez długi czas uchodziła za sym- Claude Debussy
bol nowego stylu. W jego utworach usłyszeć można „grę barw dźwiękowych”, Rozmowa wiatru z morzem z tryptyku
uzyskiwaną przez stosowanie nowych współbrzmień i skal oraz zmiennych Morze
zestawów instrumentów i rejestrów. Artysta stwarzał subtelne nastroje i wra- Pobudź swoja wyobraźnię i wymyśl krót-
żenia, zgodne z charakterystycznymi, plastycznymi tytułami, jakie nadawał ką opowieść do wysłuchanego utworu.
swym dziełom, np. Popołudnie fauna, Morze, Światło księżyca, Ogrody w deszczu.
Debussy kochał morze, w dzieciństwie chciał nawet zostać marynarzem.
Swoją miłość do morza i wrażliwość na piękno przyrody wyraził w tryptyku
symfonicznym Morze. Każda część utworu ukazuje inny obraz morza.
W pierwszej części Od świtu do południa na morzu gra instrumentów smycz-
kowych oddaje ruch morskich fal i odbijające się w nich światło słoneczne,
które zmienia się wraz z porami dnia. Część druga Gra fal ukazuje ożywienie
oceanu, blask słońca, szum wiatru morskiej bryzy. Część trzecia Rozmowa wia-
tru z morzem jest dialogiem dwóch żywiołów – wiatru i morskich fal.
Myśli o muzyce
Muzyka to sztuka swobodna, tryskająca, sztuka pleneru, sztuka na miarę
żywiołów – wiatru, nieba, morza. Trzeba szukać dyscypliny w swobodzie. (…)
Nie słuchać rad niczyich, chyba tylko wiatru, co wieje i opowiada nam historię
świata. (…) Tylko muzycy mają przywilej ujmowania całej poezji nocy i dnia,
ziemi i nieba, odtwarzania ich atmosfery i rytmu ich nieskończonych drgań.
Claude Debussy Vincent van Gogh Krajobraz
w Auvers w deszczu
85