Page 89 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 89
Wybitnym przedstawicielem impresjonizmu był również inny francuski
kompozytor – Maurice Ravel [czyt. moris rawel]. Szczególną popularnoś-
cią cieszy się jego suita koncertowa Dafnis i Chloe oraz utwór Bolero oparty na
motywach muzyki hiszpańskiej. Melodia Bolera powtarzana jest niezmiennie
aż siedemnaście razy przez różne instrumenty solowe, grupy instrumentów,
a wreszcie przez całą orkiestrę. Stale towarzyszy jej wybijany na werblu ta-
neczny rytm o powtarzającym się dwutaktowym schemacie:
3 3 3 3 3 3 3
4 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
Impresjonizm wytyczył muzyce drogę rozwoju opartą na zupełnie no-
wych zasadach. Jego celem było malowanie za pomocą subtelnych dźwięków,
ulotnych wrażeń i doznań, powstających w kontakcie z naturą. Twórczość Maurice Ravel
kompozytorów impresjonistycznych koncentrowała się na emocjach i nastro-
ju. Charakterystyczną cechą utworów była wrażliwość na barwę dźwięku.
Utwory cechowała programowość inspirowana m.in.: folklorem, poezją, kul-
turą antyczną, muzyką egzotyczną. Maurice Ravel
W muzyce polskiej kierunek ten znalazł odzwierciedlenie przede wszyst- Bolero
kim w twórczości Karola Szymanowskiego. Słuchając utworu, staraj się wystukać
kilkakrotnie temat rytmiczny.
Ciekawe!
Maurice Ravel swój utwór Bolero okre-
ślał jako „crescendo na orkiestrę”.
Crescendo po włosku znaczy rosnąć,
a w muzyce określenie to oznacza coraz
Raoul Dufy Wielka orkiestra głośniejszą dynamikę.
87