Page 89 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 89

Wybitnym przedstawicielem impresjonizmu był również inny francuski
          kompozytor – Maurice Ravel [czyt. moris rawel]. Szczególną popularnoś-
          cią cieszy się jego suita koncertowa Dafnis i Chloe oraz utwór Bolero oparty na
          motywach muzyki hiszpańskiej. Melodia Bolera powtarzana jest niezmiennie
          aż siedemnaście razy przez różne instrumenty solowe, grupy instrumentów,
          a wreszcie przez całą orkiestrę. Stale towarzyszy jej wybijany na werblu ta-
          neczny rytm o powtarzającym się dwutaktowym schemacie:


          3       3         3                    3           3      3      3
          4 Ï   Ï Ï Ï Ï   Ï Ï Ï Ï   Ï    Ï    Ï Ï Ï Ï     Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï

             Impresjonizm  wytyczył  muzyce  drogę  rozwoju  opartą  na  zupełnie  no-
          wych zasadach. Jego celem było malowanie za pomocą subtelnych dźwięków,
          ulotnych wrażeń i doznań, powstających w kontakcie z naturą. Twórczość     Maurice Ravel
          kompozytorów impresjonistycznych koncentrowała się na emocjach i nastro-
          ju.  Charakterystyczną  cechą  utworów  była  wrażliwość  na  barwę  dźwięku.
          Utwory cechowała programowość inspirowana m.in.: folklorem, poezją, kul-
          turą antyczną, muzyką egzotyczną.                                          Maurice Ravel
             W muzyce polskiej kierunek ten znalazł odzwierciedlenie przede wszyst-  Bolero
          kim w twórczości Karola Szymanowskiego.                                    Słuchając utworu, staraj się wystukać
                                                                                     kilkakrotnie temat rytmiczny.


































                                                                                     Ciekawe!

                                                                                     Maurice Ravel swój utwór Bolero okre-
                                                                                     ślał jako „crescendo na orkiestrę”.
                                                                                     Crescendo po włosku znaczy rosnąć,
                                                                                     a w muzyce określenie to oznacza coraz
          Raoul Dufy Wielka orkiestra                                                głośniejszą dynamikę.

                                                                                   87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94