Page 11 - 880635 _OTO_JA_kl_2_cz2_MAT_PODR_SRODKI
P. 11
3. Przeczytaj informację. Powiedz, jak to się
Ziemia krąży wokół Słońca w kierunku przeciw- dzieje, że w Polsce
nym do ruchu wskazówek zegara. W tym czasie są cztery pory roku.
–
Ziemia zmienia swą odległość od Słońca oddala
się, potem przybliża. Dlatego właśnie w ciągu roku mamy dni ciepłe,
gorące, a także zimne, wręcz mroźne. Krążenie Ziemi wokół Słońca
sprawia, że występują cztery pory roku.
Odegraj z kolegą lub koleżanką scenkę pokazującą, jak Ziemia krąży wokół Słońca. Spróbujcie
pokazać, że Ziemia krąży wokół Słońca i jednocześnie obraca się wokół własnej osi.
4. Odpowiedz na pytania dzieci. Wymień nazwy pór roku, zaczynając od obecnej.
Powiedz, jaka jest pora roku w miejscu, gdzie Słońce
znajduje się najwyżej nad Ziemią i oświetla jej
największą część. Jaka może być wtedy temperatura?
Jaką mamy porę roku, gdy Słońce jest nisko nad
Ziemią? Jaka wtedy może być temperatura powietrza?
5. Odczytaj rebus i napisz rozwiązanie w zeszycie.
ka
m + ca
6. Narysuj na kartce dwie ilustracje. Na jednej umieść jak najwięcej
CIEKAWOSTKA elementów pasujących do zimy, a na drugiej – pasujących do lata.
przyrOdnIKA
Czy wiesz, że w dawnych czasach uważano, że Słońce krąży wokół Ziemi? Polski astronom
Mikołaj Kopernik udowodnił w 16. wieku, że jest inaczej – to Ziemia krąży wokół Słońca.
9