Page 53 - 881230_OTO_JA_KL_3_PODR_CZ-1_HUMA
P. 53

Historia bohaterskich dzieci z Wrześni
            Miasto Września w czasie zaborów znajdowało się na terenach, które zagarnęły

            dla siebie Prusy. W roku szkolnym 1901/1902 do szkoły we Wrześni uczęszczało

            651 uczniów. Choć w szkole większość dzieci – za wyjątkiem 19 uczniów – było
            narodowości polskiej, językiem obowiązkowym był język niemiecki. Tylko religii

            i śpiewu kościelnego pozwolono nauczać w języku polskim. We wrześniu 1901

            roku kazano zakupić nowe, niemieckie podręczniki. W dniu, w którym przynie-
            siono je do klas, uczniowie się zbuntowali. Część uczniów odmówiła przyjęcia

            tych książek, byli też tacy, którzy zostawili je po lekcjach na ławkach lub oddali

            nauczycielowi, gdy wychodzili ze szkoły. Jedna z uczennic, Bronisława Śmido-
            wicz, wzięła nowy podręcznik do nauki religii przez fartuszek i oddała go na-

            uczycielowi, dając w ten sposób do zrozumienia, że nie chce się przymusowo
            uczyć z katechizmu napisanego w innym języku niż polski. Dzieci za radą swoich

            rodziców postanowiły stawić opór. Nie odpowiadały na pytania nauczycieli, mil-

            czały. Kierownik szkoły nakazał areszt dla wszystkich uczniów, którzy stawiali
            opór. Dzieci nie przestraszyły się kary ani chłosty i nie ustąpiły.

               Odwaga dzieci w okazywaniu szacunku dla symbolu ojczyzny, jakim w tamtym
            czasie był język polski, stała się przykładem na terenie wszystkich zaborów, a pa-

            mięć o tym zdarzeniu przetrwała do dzisiaj.
                                    Na podst.: L. Kostrzewski, Przebieg strajku szkolnego we Wrześni w 1901 roku,
                                                                       w: Strajk szkolny we Wrześni w 1901 r.,
                                                                         opracowała Anna Stalmach-Tkacz














                                                                 Ławeczka Bronisławy Śmidowicz



             1.  Na podstawie przeczytanych tekstów opowiedz, w czym przejawiał się dawniej szacunek
                 dla ojczyzny i wolności.
             2.  Na czym polega szacunek dla ojczyzny we współczesnych czasach?
             3.  W jaki sposób ty i twoi rówieśnicy możecie okazywać szacunek swojej ojczyźnie?


                                                                                                        51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58