Page 53 - 881230_OTO_JA_KL_3_PODR_CZ-1_HUMA
P. 53
Historia bohaterskich dzieci z Wrześni
Miasto Września w czasie zaborów znajdowało się na terenach, które zagarnęły
dla siebie Prusy. W roku szkolnym 1901/1902 do szkoły we Wrześni uczęszczało
651 uczniów. Choć w szkole większość dzieci – za wyjątkiem 19 uczniów – było
narodowości polskiej, językiem obowiązkowym był język niemiecki. Tylko religii
i śpiewu kościelnego pozwolono nauczać w języku polskim. We wrześniu 1901
roku kazano zakupić nowe, niemieckie podręczniki. W dniu, w którym przynie-
siono je do klas, uczniowie się zbuntowali. Część uczniów odmówiła przyjęcia
tych książek, byli też tacy, którzy zostawili je po lekcjach na ławkach lub oddali
nauczycielowi, gdy wychodzili ze szkoły. Jedna z uczennic, Bronisława Śmido-
wicz, wzięła nowy podręcznik do nauki religii przez fartuszek i oddała go na-
uczycielowi, dając w ten sposób do zrozumienia, że nie chce się przymusowo
uczyć z katechizmu napisanego w innym języku niż polski. Dzieci za radą swoich
rodziców postanowiły stawić opór. Nie odpowiadały na pytania nauczycieli, mil-
czały. Kierownik szkoły nakazał areszt dla wszystkich uczniów, którzy stawiali
opór. Dzieci nie przestraszyły się kary ani chłosty i nie ustąpiły.
Odwaga dzieci w okazywaniu szacunku dla symbolu ojczyzny, jakim w tamtym
czasie był język polski, stała się przykładem na terenie wszystkich zaborów, a pa-
mięć o tym zdarzeniu przetrwała do dzisiaj.
Na podst.: L. Kostrzewski, Przebieg strajku szkolnego we Wrześni w 1901 roku,
w: Strajk szkolny we Wrześni w 1901 r.,
opracowała Anna Stalmach-Tkacz
Ławeczka Bronisławy Śmidowicz
1. Na podstawie przeczytanych tekstów opowiedz, w czym przejawiał się dawniej szacunek
dla ojczyzny i wolności.
2. Na czym polega szacunek dla ojczyzny we współczesnych czasach?
3. W jaki sposób ty i twoi rówieśnicy możecie okazywać szacunek swojej ojczyźnie?
51