Page 41 - 881233_PODR_MAT_kl3_cz2
P. 41
1. Lena miała banknot 100-złotowy. Rozmieniła go w sklepie i otrzymała 10 banknotów, każdy
o takim samym nominale. Zadała zagadkę swoim przyjaciołom w klasie: Jaki nominał miał
każdy banknot? Zobacz, jak liczyła Karolina, a jak liczył Olek.
Jeśli dziesięć razy dodam do siebie 10 zł, otrzymam 100 zł,
100 zł = 10 zł + 10 zł + 10 zł + 10 zł + 10 zł +
10 zł + 10 zł + 10 zł + 10 zł + 10 zł
sprawdzenie: 10 · 10 zł = 100 zł
Jeśli 100 zł podzielę na 10 jednakowych
banknotów, otrzymam 10 zł,
100 zł : 10 = 10 zł
sprawdzenie: 10 · 10 zł = 100 zł
Który ze sposobów jest dla ciebie łatwiejszy? Który sposób liczenia jest szybszy?
ROZWIĄŻ ZADANIA KAROLINY
1. Miałam zaoszczędzone 200 zł. Pieniądze były w 10 banknotach, o takiej samej wartości każdy.
Jakiego nominału były to banknoty? Oblicz dowolnym sposobem.
2. Dokończ pytanie i rozwiąż zadanie w zeszycie. Napisz odpowiedź.
Moja klasa zbierała pieniądze na wycieczkę. Każdy z 30 uczniów
przyniósł 10 zł. Ile...
2. Samolot wycieczkowy 4 razy w ciągu doby przebył trasę 200 km. Ile kilometrów łącznie wy-
niosła trasa samolotu w ciągu tej doby?
Samolot wycieczkowy w ciągu doby kilka razy pokonał trasę 200 km. Ile razy startował i lądo-
wał ten samolot, jeśli łączna długość trasy wyniosła 1000 km?
3. Oblicz w pamięci. Przepisz przykłady do zeszytu i uzupełnij brakujące liczby.
100 = 10 · 10 14 · 10 = ?
110 = 11 · 10 15 · 10 = ?
120 = ? · 10 16 · 10 = ?
130 = ? · 10 17 · 10 = ?
39