Page 112 - 880830_Plastyka 5
P. 112
Słowniczek
Abstrakcja, obraz, który jest kompozycją linii, kolorów, walorów, płaszczyzn, plam i kształtów. Nie przedstawia
abstrakcyjny obraz natury, przedmiotów ani osób i nie opowiada żadnej historii.
Charakteryzator osoba, która zawodowo zajmuje się charakteryzacją teatralną lub filmową, nadaje twarzy
i sylwetce aktora cechy granej przez niego postaci (wiek, wygląd zewnętrzny). Narzędziami pracy
charakteryzatora są różnego rodzaju kosmetyki, peruki itp.
Ciemnia w fotografii tradycyjnej (w odróżnieniu od cyfrowej) miejsce, w którym fotografik przeprowadza
fotograficzna obróbkę chemiczną materiałów fotograficznych w celu uzyskania fotografii na papierze.
Design projektowanie przedmiotów użytkowych przez artystę projektanta, które następnie są produkowane
w fabrykach w tysiącach egzemplarzy.
Dokumentacja polega na odręcznym wykonywaniu rysunków, których celem jest udokumentowanie np. wyglądu
rysunkowa zabytków.
Efekty świetlne w sztuce określa się tak najczęściej światło słoneczne, błyskawice, światło księżyca, blask świecy itp.
przedstawione przez artystę na obrazie w taki sposób, aby wywołać wrażenie u odbiorcy.
En face (fr. en face ‘z przodu’) określa się tak portrety, na których postać przedstawiona jest na wprost.
Fotomontaż sfotografowana kompozycja utworzona z fragmentów różnych fotografii, ilustracji i przedmiotów.
Obecnie do przygotowywania fotomontaży najczęściej wykorzystuje się komputery.
Frotaż (fr. frottage ‘pocieranie’) technika rysunkowa polegająca na pocieraniu ołówkiem lub kredką
kartki papieru położonej na przedmiocie o wyraźnej fakturze. Celem jest uzyskanie rysunkowego
odwzorowania tej faktury na powierzchni kartki.
Impast (wł. impasto 'ugniatam') metoda malowania farbami olejnymi lub akrylowymi polegająca na
nakładaniu grubej, wypukłej warstwy farby za pomocą pędzla lub szpachelki.
Impresjoniści grupa malarzy tworzących obrazy we Francji ok. 130 lat temu. Impresjoniści uważali, że światło
odgrywa zasadniczą rolę w obrazie i ma decydujący wpływ na wygląd malowanych obiektów.
Ich obrazy wyróżniały się tym, że przedstawiały wrażenia i ulotne momenty.
Kadr pojedynczy obraz, zapisany na taśmie filmowej lub w pamięci kamery cyfrowej. Aby mógł powstać
film, trzeba nagrać tysiące pojedynczych obrazów – kadrów, które – odpowiednio zmontowane
– tworzą dzieło filmowe.
Kolaż (fr. collage ‘klejenie, naklejanie’) technika malarska polegająca na tworzeniu kompozycji z różnych
materiałów (np. fotografii, gazet, tkanin) przez naklejanie ich na papier lub płótno i łączenie z innymi
technikami plastycznymi (np. malarstwem olejnym, rysunkiem).
110