Page 24 - 880830_Plastyka 5
P. 24
2.2 Plamy barwne w malarstwie
Obraz malarski wypełniają róż-
nego rodzaju plamy barwne,
a ich rodzaje zależą od stosowanej
techniki malowania. Plamy na
obrazie akwarelowym są mięk-
kie, rozmyte, niezbyt mocno
nasycone kolorystycznie. Osiąg-
nięcie tego efektu umożliwiają:
delikatna struktura farb, ich roz-
Julian Fałat, Pejzaż zimowy z Bystrej, Fragment obrazu – plama miękka
1910 cieńczanie z wodą oraz rodzaj
papieru. Przeciwieństwem plam
miękko rozłożonych na papierze
są plamy wyraźnie wyodręb-
nione przez kolor i kształt.
W takim wypadku, niezależnie od
stosowanej przez malarza tech-
niki, układ kolorów jest zwykle
kontrastowy, o wyraźnej różnicy
temperatur sąsiadujących ze sobą
barw. Niekiedy dzieło złożone jest
z plam barwnych, z których każ-
Nicholas de Staël [czyt. de stel], Fragment obrazu – plama
Plaża w Agrigento, 1954 wyodrębniona przez kolor i kształt da lub większość otoczona jest
kolorowym lub czarnym kontu-
rem. Linia konturowa, jako cha-
rakterystyczny element rysunku,
również w malarstwie wyznacza
kształt plam, podkreślając ich for-
mę i siłę wyrazu.
Henri Matisse [czyt. ąri matis], Fragment obrazu
Harmonia czerwieni, 1908 – plama obwiedziona konturem
1. Jakimi farbami najłatwiej uzyskać plamy miękkie na obrazie?
2. Wymień różnice między plamami barwnymi: miękką, ostrą i otoczoną konturem.
22