Page 24 - 880830_Plastyka 5
P. 24

2.2       Plamy barwne w malarstwie





                                                                                 Obraz  malarski  wypełniają  róż-
                                                                                 nego  rodzaju  plamy  barwne,
                                                                                 a ich rodzaje zależą od stosowanej
                                                                                 techniki  malowania.  Plamy  na
                                                                                 obrazie akwarelowym są mięk-
                                                                                 kie,  rozmyte,  niezbyt  mocno
                                                                                 nasycone  kolorystycznie.  Osiąg-
                                                                                 nięcie  tego  efektu  umożliwiają:
                                                                                 delikatna struktura farb, ich roz-
       Julian Fałat, Pejzaż zimowy z Bystrej,   Fragment obrazu – plama miękka
       1910                                                                      cieńczanie  z  wodą  oraz  rodzaj
                                                                                 papieru.  Przeciwieństwem  plam
                                                                                 miękko rozłożonych na papierze
                                                                                 są plamy wyraźnie wyodręb-
                                                                                 nione  przez  kolor  i  kształt.
                                                                                 W takim wypadku, niezależnie od
                                                                                 stosowanej  przez  malarza  tech-
                                                                                 niki,  układ  kolorów  jest  zwykle
                                                                                 kontrastowy, o wyraźnej różnicy
                                                                                 temperatur sąsiadujących ze sobą
                                                                                 barw. Niekiedy dzieło złożone jest
                                                                                 z plam barwnych, z których każ-
       Nicholas de Staël [czyt. de stel],   Fragment obrazu – plama
       Plaża w Agrigento, 1954              wyodrębniona przez kolor i kształt   da  lub  większość  otoczona  jest
                                                                                 kolorowym lub czarnym kontu-
                                                                                 rem. Linia konturowa, jako cha-
                                                                                 rakterystyczny  element  rysunku,
                                                                                 również w malarstwie wyznacza
                                                                                 kształt plam, podkreślając ich for-
                                                                                 mę i siłę wyrazu.









       Henri Matisse [czyt. ąri matis],     Fragment obrazu
       Harmonia czerwieni, 1908             – plama obwiedziona konturem


       1.    Jakimi farbami najłatwiej uzyskać plamy miękkie na obrazie?

       2.    Wymień różnice między plamami barwnymi: miękką, ostrą i otoczoną konturem.

                                        22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29