Page 26 - 880830_Plastyka 5
P. 26
2.3 Akcent kolorystyczny i dominanta
Akcent kolorystyczny to taki fragment obrazu, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do ca-
łego przedstawienia, który przyciąga nasz wzrok swoją barwą. Najczęściej jest to barwa czysta i ciepła
na tle przeważnie chłodnych i przygaszonych kolorów. Na obrazie Władysława Wankie akcentem kolo-
rystycznym jest czerwony płaszcz spacerującej kobiety, natomiast na obrazie Joana Miró [czyt. huana
miro] akcentem jest czerwona plama barwna przypominająca balonik.
Władysław Joan Miró
Wankie, [czyt. huan
Samotna miro],
w parku, Narodziny
ok. 1900 świata, 1925
Dominanta kolorystyczna to barwa, która, jak sama nazwa
wskazuje, dominuje na obrazie. Jest jego ważnym składnikiem, po-
nieważ artysta, malując obraz, najczęściej dopasowuje do niej pozo-
stałe barwy. Na obrazie Maurice’a Denisa [czyt. morisa deni] bar-
wa niebieska podporządkowuje sobie wszystkie inne barwy w celu
osiągnięcia harmonii odcieni kolorów i plam barwnych.
1. Powiedz, czym różni się akcent kolorystyczny od dominanty.
2. Na kartce formatu A4 namaluj farbami plakatowymi obrazek
przedstawiający kompozycję rytmiczną o tytule Łąka. Wybraną
barwę uczyń dominantą kolorystyczną swojego obrazu.
Maurice Denis [czyt. moris deni], Wymień barwy, jakich użył Maurice Denis do namalowania przedsta-
Kobieta w niebieskim, 1899 wionego obrazu i określ ich temperaturę.
24