Page 34 - 880830_Plastyka 5
P. 34

3.1       Światło, barwy, obraz





       W historii sztuki znani są malarze, którzy szczególnie interesowali się światłem. Twórczość angielskiego
       artysty XIX wieku Williama Turnera [czyt. łiliama tarnera] przedstawia przede wszystkim różnorodne
       zjawiska i efekty świetlne. Oddawanie wrażeń świetlnych było naczelną zasadą szerokiej grupy twórców,
       działających w drugiej połowie XIX wieku i nazywanych impresjonistami (ʻimpresjaʼ– przelotne wrażenie).

























       William Turner [czyt. łiliam tarne],                    Claude Monet [czyt. klod mone],
       Ostatnia podróż Temeraire’a [czyt. tamera], 1838–1839   Impresja, wschód słońca, 1872


          Światło  jest  nieodłącznym  elementem  dzieła
       plastycznego. Światłocień nadaje przedmiotom
       kształty,  ukazuje  głębię  w  kompozycji.  Na  obra-
       zach  obserwujemy  oświetlone  części  przedmio-
       tów, postaci czy innych przedstawionych obiektów,
       a także te ich fragmenty, które pozostają w cieniu.
       Możemy też zauważyć półcienie i refleksy świet-
       lne. Efektem tych wszystkich zabiegów artysty jest
       uzyskanie  trójwymiarowości  przedstawionego
       świata i stworzenie zaplanowanego nastroju dzie-
       ła. Popatrzmy na obrazy, których ważnym elemen-
       tem jest charakterystyczne przedstawienie światła.
          Światło  na  obrazie  przedstawiającym  Paryż
       w deszczowy dzień jest rozproszone. Co to ozna-
       cza? Wszystkie postacie, budynki i przedmioty są
       prawie tak samo oświetlone, źródłem światła jest
       zachmurzone  niebo,  które  rozjaśnia  równomier-       Gustave Caillebotte [czyt. giustaw keilbot],
       nie całą ulicę.                                         Paryż. Deszczowy dzień, 1877

                                        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39