Page 39 - 880830_Plastyka 5
P. 39

Najświętsza Maria Panna Pięknego Szkła, katedra        Stanisław Wyspiański, Bóg Ojciec – Stań się!,
          pod wezwaniem NMP w Chartres [czyt. szartr],           Bazylika Franciszkanów w Krakowie,
          Francja, 1210–1250                                     1897–1904

            Witraż to dzieło malarskie, które można nazwać narzędziem przemiany światła w barwę. Ta kom-
          pozycja z kolorowych szkieł, ułożona wg określonego projektu i połączona spoinami z ołowiu, w pełni
          prezentuje się w otworze okiennym dopiero przy jasnym świetle.
            Technika witrażu osiągnęła znaczący rozwój w średniowieczu (ok. 700–800 lat temu), w ścisłym związ-
          ku z architekturą tego okresu. Powstawały wówczas świątynie o takiej konstrukcji architektonicznej, któ-
          ra pozwalała na tworzenie okien o olbrzymich rozmiarach. Okna te wypełniano witrażami, w których
          kompozycja i harmonia barw są ważniejsze niż same treści przedstawienia. Mają one sprzyjać wycisze-
          niu, refleksji i skupieniu wiernych na modlitwie.
            Witraże prezentują szeroką tematykę: sceny religijne, rodzajowe, ornamenty roślinne, zwierzęta, pta-
          ki, wzory dekoracyjne itp. Mogą one być symetryczne albo mieć układ swobodny, pozbawiony zasad
          symetrii.


          1.   Wyjaśnij, czym jest mozaika i jak powstaje.

          2.   Wyjaśnij, czym różni się witraż od innych dzieł malarskich.

          3.   Wytłumacz, jaką rolę pełni światło, kiedy oglądamy mozaikę lub witraż.

                                                                                  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44