Page 40 - 880830_Plastyka 5
P. 40

Ciekawe!                             Więcej na temat


                                            Witraże Chagalla
























       Louis Comfort Tiffany
       [czyt. luis komfort tifani],
       lampa stołowa Wisteria,
       1902


       Lampy Tiffany [czyt. tifani] to bar-
       dzo znany rodzaj lamp z witrażo-
       wymi abażurami o różnorodnych
       wzorach i bogatej kolorystyce.       Marc Chagall [czyt. mark szagal], witraże w katedrze w Reims [czyt. ręs],
       Autorem tych projektów był           Francja, 1974
       amerykański artysta Louis Com-          Witraż jest „żywym” obrazem – funkcjonuje w zależności od
       fort Tiffany [czyt. luis komfort tifa-  pór roku i dnia. Średniowieczni mistrzowie odkryli, że czerwienie
       ni]. Na przełomie XIX i XX wieku     w witrażach są najpiękniejsze o wschodzie słońca, natomiast błękity
       tworzył  dzieła  ze  szkła  i  wyroby   o zachodzie. Z tego powodu witraże o takiej kolorystyce umieszczali
       jubilerskie w panującym wów-         we wschodniej i w południowo-zachodniej części świątyń. Ponadto
       czas stylu secesyjnym. Lampy         odkryli, że odcienie barwy niebieskiej najdłużej rozjaśniają wnętrze
       witrażowe, które zaprojektował,      kościoła i dlatego dominują one w witrażach średniowiecznych
       do dziś są symbolem elegancji        budowli.
       i inspiracją dla projektantów. Nie      W XX wieku projektowaniem witraży zajmowali się słynni mala-
       tylko oświetlają wnętrza, ale też    rze, m.in. Stanisław Wyspiański i Marc Chagall [czyt. mark szagal].
       stanowią o ich niepowtarzalnym       Chagall był nie tylko wspaniałym malarzem, ale również witrażystą.
       stylu.
                                               Jednym z jego najbardziej znanych dokonań było stworze-
                                            nie w 1974 roku nowych okien w katedrze w Reims. Realizacja
                                            tego przedsięwzięcia trwała sześć lat. Efektem tej pracy jest sześć
                                            okien o wysokości dziesięciu metrów i trzy mniejsze rozety. Artysta
                                            wspaniale zachował pełną harmonię kolorów, a jego dzieło łączy
                                            nowoczesność rysunku i kompozycji z kolorystyką typową dla śred-
                                            niowiecznych witraży.

                                        38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45