Page 40 - 880830_Plastyka 5
P. 40
Ciekawe! Więcej na temat
Witraże Chagalla
Louis Comfort Tiffany
[czyt. luis komfort tifani],
lampa stołowa Wisteria,
1902
Lampy Tiffany [czyt. tifani] to bar-
dzo znany rodzaj lamp z witrażo-
wymi abażurami o różnorodnych
wzorach i bogatej kolorystyce. Marc Chagall [czyt. mark szagal], witraże w katedrze w Reims [czyt. ręs],
Autorem tych projektów był Francja, 1974
amerykański artysta Louis Com- Witraż jest „żywym” obrazem – funkcjonuje w zależności od
fort Tiffany [czyt. luis komfort tifa- pór roku i dnia. Średniowieczni mistrzowie odkryli, że czerwienie
ni]. Na przełomie XIX i XX wieku w witrażach są najpiękniejsze o wschodzie słońca, natomiast błękity
tworzył dzieła ze szkła i wyroby o zachodzie. Z tego powodu witraże o takiej kolorystyce umieszczali
jubilerskie w panującym wów- we wschodniej i w południowo-zachodniej części świątyń. Ponadto
czas stylu secesyjnym. Lampy odkryli, że odcienie barwy niebieskiej najdłużej rozjaśniają wnętrze
witrażowe, które zaprojektował, kościoła i dlatego dominują one w witrażach średniowiecznych
do dziś są symbolem elegancji budowli.
i inspiracją dla projektantów. Nie W XX wieku projektowaniem witraży zajmowali się słynni mala-
tylko oświetlają wnętrza, ale też rze, m.in. Stanisław Wyspiański i Marc Chagall [czyt. mark szagal].
stanowią o ich niepowtarzalnym Chagall był nie tylko wspaniałym malarzem, ale również witrażystą.
stylu.
Jednym z jego najbardziej znanych dokonań było stworze-
nie w 1974 roku nowych okien w katedrze w Reims. Realizacja
tego przedsięwzięcia trwała sześć lat. Efektem tej pracy jest sześć
okien o wysokości dziesięciu metrów i trzy mniejsze rozety. Artysta
wspaniale zachował pełną harmonię kolorów, a jego dzieło łączy
nowoczesność rysunku i kompozycji z kolorystyką typową dla śred-
niowiecznych witraży.
38