Page 53 - 880830_Plastyka 5
P. 53
Perspektywa powietrzna
Leonardo da Vinci, genialny i wszechstronny włoski artysta żyjący
ok. 500 lat temu, ustalił, że kontury krajobrazów czy przedmiotów
widzianych w oddali rozpływają się, znikają. Z kolei elementy oglą-
dane z pewnej odległości wydają się być mniejsze od tych, które
widzimy bliżej. Twórca uświadomił sobie, że barwa przedmiotów
zmienia się, gdy są one oddalone. Dzieje się tak dlatego, że powie-
trze między nami a obserwowanymi elementami natury przysłania
delikatna mgiełka (w której jest dużo kurzu, pary wodnej, zanie-
czyszczeń) i powoduje, że są słabo widoczne. Dlatego zaczęto uży-
wać jaśniejszych kolorów do malowania tła obrazów, dla uzyskania
wrażenia odległości, np. rozwodnionych błękitów, fioletów, szarości,
złamanych zieleni i żółcieni. Te spostrzeżenia określono pojęciem Leonardo da Vinci [czyt. winczi],
perspektywy powietrznej. Madonna z kądzielą, ok. 1510
Stefan Filipkiewicz Pejzaż tatrzański, 1928
1. Przyjrzyj się przedstawionym obrazom i wymień kolory, których artyści użyli do namalowania tła,
aby uzyskać wrażenie głębi.
2. Wytłumacz pojęcie perspektywy powietrznej.
3. Na czym polega perspektywa barwna?
51