Page 53 - 880830_Plastyka 5
P. 53

Perspektywa powietrzna
          Leonardo da Vinci, genialny i wszechstronny włoski artysta żyjący
          ok. 500 lat temu, ustalił, że kontury krajobrazów czy przedmiotów
          widzianych w oddali rozpływają się, znikają. Z kolei elementy oglą-
          dane  z  pewnej  odległości  wydają  się  być  mniejsze  od  tych,  które
          widzimy bliżej. Twórca uświadomił sobie, że barwa przedmiotów
          zmienia się, gdy są one oddalone. Dzieje się tak dlatego, że powie-
          trze między nami a obserwowanymi elementami natury przysłania
          delikatna  mgiełka  (w  której  jest  dużo  kurzu,  pary  wodnej,  zanie-
          czyszczeń) i powoduje, że są słabo widoczne. Dlatego zaczęto uży-
          wać jaśniejszych kolorów do malowania tła obrazów, dla uzyskania
          wrażenia odległości, np. rozwodnionych błękitów, fioletów, szarości,
          złamanych zieleni i żółcieni. Te spostrzeżenia określono pojęciem         Leonardo da Vinci [czyt. winczi],
          perspektywy powietrznej.                                                  Madonna z kądzielą, ok. 1510









































          Stefan Filipkiewicz Pejzaż tatrzański, 1928

          1.   Przyjrzyj się przedstawionym obrazom i wymień kolory, których artyści użyli do namalowania tła,
               aby uzyskać wrażenie głębi.

          2.   Wytłumacz pojęcie perspektywy powietrznej.

          3.   Na czym polega perspektywa barwna?

                                                                                  51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58