Page 58 - 880830_Plastyka 5
P. 58
Ciekawe! Więcej na temat
Rzeźby jak lustra
Eduardo Catalano
[czyt. katalano],
Generyczny kwiat,
Buenos Aires, Argentyna,
2002
Eduardo Catalano [czyt. ka-
talano], argentyński architekt
i artysta, zaprojektował formę
przestrzenną o nazwie Floralis
Genérica. Jest to mechaniczny
kwiat, którego metalowe płatki
otwierają się na dzień, osiąga-
jąc średnicę 32 m, a zamykają
na noc. Zamknięty kielich kwiatu
ma 23 m wysokości. Kwiat – wy-
konany z 18 t aluminium i stali Anish Kapoor, Wrota chmur, 2006
nierdzewnej – zachowuje się Sztuka w przestrzeni publicznej to zwykle różnego rodzaju rzeźby,
jak słonecznik, obracając się za które wprowadzają nowe formy i kolory na ulice miast i wsi. Tego
słońcem. typu sztuka towarzyszy ludziom już od dawna, od czasów starożyt-
nych. Obiekty sztuki w przestrzeni publicznej dają się rozpoznać dzięki
temu, że funkcjonują w codziennym życiu przechodnia. To rzeźby,
które upamiętniają ważne osoby i wydarzenia historyczne, rzeźby
religijne (przydrożne krzyże lub kapliczki) oraz instalacje i obiekty, któ-
rych głównym celem jest przekaz artystyczny.
Anish Kapoor [czyt. anisz kapur] tworzy różne rodzaje form prze-
strzennych, np. ogromne metalowe rzeźby o łagodnie wygiętych
kształtach. Konstrukcje tego artysty są kolorowe lub wypolero-
wane jak lustro i odbijają otoczenie. Sprawiają, że odbite krajobrazy
i ludzie stają się częścią rzeźby. Przykładem takiej rzeźby-lustra są
Wrota chmur, znajdujące się w Chicago (USA). Konstrukacja ma
10 m wysokości. Została tak nazwana, ponieważ 80% odbijanego
przez nią obrazu stanowi niebo.
56