Page 65 - 880830_Plastyka 5
P. 65

Francisco Goya, Portret rodziny Karola IV, 1800–1801



            Obraz Francisca Goi [czyt. fransiska goi] to naturalnej wiel-
          kości portret rodziny hiszpańskiego króla Karola IV. Stanowi on
          portret grupowy i oficjalny – członkowie rodziny królewskiej
          demonstrują  bogactwo  swych  ubiorów  i  biżuterii.  Na  obrazie
          malarz umieścił również siebie – jego postać widoczna jest w cie-
          niu, w lewej części dzieła.



            Dora Maar – bliska przyjaciółka Pabla Picassa [czyt. pikassa],
          została przez niego sportretowana z dwóch punktów widzenia
          jednocześnie: z profilu – czyli z boku, i en face [czyt. ą fas] –
          czyli z przodu. W portrecie tym nie jest ważne przedstawienie
          fizycznego podobieństwa modelki, ale jej cech charakteru. Moc-
          ne i ciepłe kolory, a także rozbicie postaci na ostrokątne formy
          geometryczne świadczą o żywym temperamencie i silnym cha-
          rakterze kobiety.                                                     Pablo Picasso, Portret Dory Maar, 1937

                                                                                  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70