Page 65 - 880830_Plastyka 5
P. 65
Francisco Goya, Portret rodziny Karola IV, 1800–1801
Obraz Francisca Goi [czyt. fransiska goi] to naturalnej wiel-
kości portret rodziny hiszpańskiego króla Karola IV. Stanowi on
portret grupowy i oficjalny – członkowie rodziny królewskiej
demonstrują bogactwo swych ubiorów i biżuterii. Na obrazie
malarz umieścił również siebie – jego postać widoczna jest w cie-
niu, w lewej części dzieła.
Dora Maar – bliska przyjaciółka Pabla Picassa [czyt. pikassa],
została przez niego sportretowana z dwóch punktów widzenia
jednocześnie: z profilu – czyli z boku, i en face [czyt. ą fas] –
czyli z przodu. W portrecie tym nie jest ważne przedstawienie
fizycznego podobieństwa modelki, ale jej cech charakteru. Moc-
ne i ciepłe kolory, a także rozbicie postaci na ostrokątne formy
geometryczne świadczą o żywym temperamencie i silnym cha-
rakterze kobiety. Pablo Picasso, Portret Dory Maar, 1937
63